Time Travel: Mitos atau Realiti?

Time travel: mitos atau realiti?

Time travel atau merentas masa, satu konsep yang telah lama dianggap sebagai mitos atau realiti yang tidak direalisasikan? Tetapi jika kita mempercayai cerita fiksyen sains kita boleh meneroka masa depan dan masa lalu dengan cara yang tidak pernah kita fikirkan - ia hampir kedengaran terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, bukan?

Tetapi adakah merentas masa benar-benar menjadi kenyataan suatu hari nanti?

Teori merentas masa


Teori merentas masa albert einstein

Merentas masa adalah konsep yang telah menarik minat orang sejak zaman dahulu lagi. Untuk tempoh masa yang lama, merentas masa atau time travel ini dianggap sebagai satu cerita fiksyen sains, tetapi dalam beberapa dekad kebelakangan ini saintis telah meneroka kemungkinan menjadikannya realiti!

Teori yang paling banyak diterima untuk asas teori merentas masa ialah 'Theory of relativity' Albert Einstein.

Teori ini menyatakan bahawa ruang-masa adalah melengkung dan objek yang bergerak melaluinya mengalami pelebaran masa.

Teori merentas masa albert einstein-2

Dalam erti kata lain, masa berlalu lebih perlahan untuk pengembara yang bergerak dengan kelajuan tinggi berbanding seseorang yang tidak bergerak. Ini menunjukkan bahawa seseorang yang boleh melakukan perjalanan hampir dengan kelajuan cahaya mungkin mengalami masa yang berbeza daripada seseorang yang kekal tidak bergerak.

Selain itu, saintis juga telah mencadangkan teori seperti mekanik kuantum, teori rentetan, dan 'Wormhole' sebagai mekanisme yang mungkin untuk merentas masa.

Teori-teori ini sebahagian besarnya masih belum diuji, tetapi mereka mencadangkan bahawa merentas masa mungkin boleh dilakukan pada masa hadapan.

Eksperimen


Eksperimen time travel

Selama bertahun-tahun, saintis telah cuba menjalankan eksperimen untuk meneroka kemungkinan dapat merentas masa.

Pada tahun 1949, ahli fizik Hermann Bondi berteori bahawa merentas masa mungkin boleh dicapai jika anda bergerak lebih laju daripada kelajuan cahaya.

Teori ini menyatakan bahawa masa menjadi perlahan apabila kelajuan sesuatu objek menghampiri kelajuan cahaya, dan akhirnya berhenti sama sekali apabila kelajuan cahaya melebihi.

Frank tipler - tipler cylinder

Pada tahun 1972, ahli astrofizik Frank Tipler juga mencadangkan satu lagi teori untuk merentas masa, dipanggil Tipler Cylinder, yang menyatakan bahawa silinder berputar boleh mencipta jambatan antara dua titik dalam masa. Walau bagaimanapun, idea ini dianggap tidak masuk akal kerana ia memerlukan sejumlah besar tenaga.

Kip thorne - teori wormhole

Pada tahun 1992, ahli fizik Kip Thorne mengembangkan idea 'Wormhole' yang boleh dilalui yang secara teorinya boleh memungkinkan untuk mengembara melalui masa. 'Wormhole' dianggap menyediakan jalan pintas melalui ruang-masa, menghubungkan dua titik dalam ruang-masa supaya objek boleh melaluinya tanpa melalui kontinum ruang-masa.

Semua percubaan untuk mengembara melalui masa menggunakan teori berkaitan setakat ini masih tidak berjaya. Masih terdapat banyak perdebatan tentang sama ada merentas masa boleh dilakukan atau tidak.

Kesan dan akibat


Kesan dan akibat time travel

Katakanlah mesin masa itu berjaya dihasilkan, pasti akan membawa beberapa kesan positif dan negatif.

Sebagai contoh, jika seseorang mengembara ke masa lalu dan mengubah sejarah, mereka mungkin boleh mengubah masa depan.

Merentas masa mungkin juga boleh digunakan untuk memperbaiki kehidupan manusia pada masa kini.

Sebagai contoh, jika seseorang pengembara masa pergi ke masa lalu dan menghalang tragedi besar terjadi, keputusan itu mungkin boleh memberi kesan positif pada masa kini.

Walau bagaimanapun, kesan sedemikian sukar untuk diramalkan dan akibat dari merentas masa ini mungkin jauh lebih dahsyat?

Masa depan


Masa depan time travel

Merentas masa adalah konsep yang telah diterokai selama bertahun-tahun dalam buku, filem, dan teori saintifik. Walaupun kekurangan bukti yang jelas, ada harapan bahawa merentas masa mungkin suatu hari nanti menjadi kenyataan.

Beberapa eksperimen telah dijalankan untuk membuktikan kemungkinan merentas masa, tetapi hasilnya tidak dapat disimpulkan.

Jadi bagaimana rupa masa depan merentas masa?

Imej pertama blackhole - lohong hitam

Secara teorinya, ahli fizik percaya bahawa merentas masa adalah mungkin dengan bantuan 'Wormhole' dan 'Blackhole' yang dipercayai wujud di pinggir alam semesta.

Fenomena ini dipercayai mewujudkan terowong antara titik berbeza dalam ruang-masa yang membolehkan pengembara untuk kembali ke masa lalu atau merentas ke masa hadapan.

Walau bagaimanapun, masih terdapat banyak persoalan mengenai kebolehlaksanaan usaha tersebut.

Bolehkah manusia bertahan dalam perjalanan melalui 'Wormhole' atau 'Blackhole'? adakah pengembara masa tiba di destinasi mereka tanpa cedera?

Ini adalah soalan yang mungkin akan kekal tidak terjawab untuk beberapa tahun akan datang.

Sehingga saintis dapat menjawab soalan-soalan ini, merentas masa mungkin akan kekal tidak lebih daripada fiksyen sains. Tetapi dengan kemajuan teknologi, kita mungkin suatu hari nanti dapat membuka misteri merentas masa dan meneroka bahagian lain alam semesta. Hanya masa yang akan menentukan.
Admin

Telah mula menulis sejak 2011 tapi terbantut ditengah jalan. Kini kembali menulis lagi untuk berkongsi maklumat menarik dan terkini dalam dunia blogging, tips, infosihat, informasi menarik dan bermacam lagi. Stay Tuned!

*

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama