Meneroka Kekayaan 10 Penjenayah Terkenal di Dunia

Meneroka kekayaan 10 penjenayah terkenal di dunia

Istilah "Penjenayah Terkaya" adalah merujuk kepada seseorang atau orang yang telah mengumpulkan kekayaan besar melalui aktiviti jenayah seperti penipuan, kecurian, atau aktiviti haram lain.

Individu-individu ini mungkin memperoleh kekayaan mereka melalui pelbagai cara, termasuk pengubahan wang haram, perdagangan orang dalam, rasuah, pemerasan, pengedaran dadah, dan aktiviti jahat yang lain. Mereka hidup dalam kemewahan, dengan kereta mahal, rumah-rumah besar, dan harta benda lain yang mewah.

Walaupun wang mereka berasal dari kegiatan haram, mereka seringkali menjalani kehidupan mewah dan hidup dalam keistimewaan. Akibatnya, penjenayah ini boleh dianggap sebagai orang terkaya di dunia, walaupun kekayaan mereka sebenarnya berasal dari kegiatan jenayah!

Ini adalah antara senarai Kekayaan 10 Penjahat Terkenal di Dunia yang telah melakukan pelbagai perkara jenayah:

10. Manuel Noriega (aset bernilai $ 2 juta atau mungkin lebih)


Kekayaan manuel noriega

Manuel Noriega adalah seorang ahli politik dan ketua tentera Panama yang berkhidmat sebagai penguasa De facto Panama dari 1983 hingga 1989. Sebelum pemerintahannya, beliau adalah sekutu utama Amerika Syarikat di Amerika Tengah pada tahun 1970-an dan awal 1980-an. Dia digulingkan oleh pencerobohan yang diketuai A.S. pada tahun 1989 dan kemudiannya didakwa di Amerika Syarikat untuk pengedaran dadah.

Noriega dituduh terlibat dalam banyak aktiviti jenayah, termasuk pengedaran dadah, pengubahan wang haram, dan penyeludupan senjata. Dia juga dituduh melakukan pilihan raya, menindas pembangkang politik, dan menyeksa tahanan politik untuk berkuasa. Tindakannya membawa kepada ketegangan dengan Amerika Syarikat yang mengakibatkan pencerobohan A.S. ke Panama pada tahun 1989.

Noriega ditangkap dan diekstradisi ke Amerika Syarikat, di mana dia dijatuhi hukuman 30 tahun penjara kerana pengedaran dadah dan pengubahan wang haram. Dia dibebaskan pada tahun 2007 dan diekstradisi ke Perancis, di mana dia telah disabitkan dengan pengubahan wang haram pada tahun 2010. Pada tahun 2011, dia kembali ke Panama, di mana dia meninggal pada tahun 2017.

9. Semion Mogilevich (aset bernilai $ 10 bilion)


Kekayaan semion mogilevich

Semion Mogilevich adalah bos jenayah terancang Rusia yang dilahirkan di Ukraine. Beliau dipercayai menjadi pemimpin sindiket mafia Rusia terbesar di dunia. Dia dipercayai mendapat kekayaannya melalui pelbagai aktiviti jenayah, termasuk pemerdagangan senjata, pengubahan wang haram, penipuan, rasuah, pemerasan, pengusiran cukai, penipuan sekuriti, dan pengubahan wang haram.

Dia juga didakwa terlibat dalam rangkaian pelacuran antarabangsa, pemerdagangan manusia, dan penyeludupan senjata. Sehingga tahun 2009, dia berada dalam senarai sepuluh penjenayah yang paling dikehendaki FBI.

Pada tahun 2008, dia ditangkap di Moscow untuk pengelakan cukai. Pada tahun 2009, dia diekstradisi ke Amerika Syarikat dan didakwa dengan penipuan dan pengubahan wang haram. Dia juga dikaitkan dengan gergasi tenaga Rusia Gazprom. Dia juga telah dikaitkan dengan pencerobohan Rusia-Crimea pada tahun 2014.

8. Khun Sa (aset bernilai $ 5 hingga 10 bilion)


Kekayaan khun sa

Khun Sa, yang juga dikenali sebagai Chang Chi-Fu, juga seorang panglima perang Burma yang legenda dan penyeludup dadah yang beroperasi di rantau Golden Triangle di Asia Tenggara pada akhir abad ke-20.

Beliau dilahirkan pada tahun 1933 di Shan State di Burma (sekarang Myanmar) dan menyertai Tentera Kuomintang selepas pencerobohan Jepun dalam Perang Dunia II. Dia adalah ahli strategi ketenteraan yang mahir dan terkenal dengan keupayaannya untuk menyeludup sejumlah besar candu dan heroin di seluruh sempadan Cina dan Burma.

Pada kemuncak kekuasaannya, dia telah mengumpulkan tentera lebih dari 30,000 orang dan menguasai perdagangan candu di Segitiga Emas, yang termasuk bahagian Thailand, Laos, dan Burma.

Dia mempunyai reputasi sebagai pemimpin yang kejam dan dikenali untuk memerintahkan pembunuhan mereka yang menentangnya. Pada tahun 1995, beliau menandatangani perjanjian damai dengan kerajaan Burma, tetapi warisannya sebagai panglima perang dan raja dadah yang kuat terus kekal sampai ke hari ini.

7. Griselda Blanco (aset bernilai $ 2 bilion)


Kekayaan griselda blanco

Griselda Blanco, yang juga dikenali sebagai La Madrina, The Black Widow atau "ibu kokain", adalah raja dadah Colombia yang menjalankan perniagaan dadah pada tahun 1970-an dan 1980-an. Dia dilahirkan pada 15 Februari 1943, di Cartagena, Colombia, dan merupakan anak bongsu dari empat orang anak.

Dia terkenal dengan penglibatannya secara langsung dalam tawaran dadahnya dan untuk memerintahkan pembunuhan dan tindakan keganasan terhadap musuh-musuhnya.

Dia adalah salah seorang wanita pertama yang mendapat banyak kuasa di dunia kartel dadah, dia dengan cepat menjadi terkenal kerana kekejamannya dan kesediaan untuk menggunakan keganasan untuk melindungi kepentingannya.

Pada tahun 2004, dia ditangkap dan kemudiannya dijatuhi hukuman 13 tahun penjara kerana pengedaran dadah. Pada tahun 2012, dia dihantar pulang ke Colombia, di mana dia meninggal dunia pada 3 September 2012, selepas ditembak di luar kedai daging di Medellin.

Dia ditakuti dan dihormati oleh ramai, dan kematiannya pada tahun 2012 menandakan berakhirnya era Griselda di dalam dunia kejahatan.

6. Amado Carrillo Fuentes (aset bernilai $ 25 bilion)


Kekayaan amado carrillo fuentes

Amado Carrillo Fuentes (17 Disember 1956 - 4 Julai 1997), yang juga dikenali sebagai El Señor de los Cielos (The Lord of Heaven), adalah raja dadah Mexico yang menjadi pemimpin Juárez Cartel. Dia adalah salah seorang raja dadah yang paling berkuasa di dunia dan salah seorang lelaki terkaya di Mexico.

Carrillo dilahirkan di Sinaloa, Mexico. Dia mempunyai lapan adik beradik. Bapanya, Vicente Carrillo Leyva, adalah seorang peternak yang juga mempunyai hubungan dengan perdagangan dadah. Amado mula bekerja dengan bapanya pada usia muda dengan menyeludup ganja dan candu di sempadan A.S.-Mexico.

Pada akhir 1980-an, Carrillo menyertai kartel Guadalajara yang diketuai oleh Rafael Caro Quintero dan Ernesto Fonseca Carrillo. Dia dengan cepat bangkit melalui pangkat dan menjadi pemimpin kartel Juárez selepas kartel Guadalajara dibubarkan.

Diusia 30 tahun, Carrillo telah menjadi salah satu daripada raja dadah Mexico yang paling berkuasa dan ditakuti. Dia terkenal dengan kejahatan yang rumit dan taktik kejam. Dia juga terkenal dengan menggunakan kapal terbang untuk mengangkut dadah di seluruh sempadan.

5. Joaquín Guzmán Loera a.k.a. El Chapo (aset bernilai $ 1 bilion)


Kekayaan joaquín guzmán loera aka El chapo

Joaquín Guzmán Loera, yang biasa dikenali sebagai "El Chapo," adalah raja dadah Mexico yang dianggap sebagai raja dadah yang paling kuat di dunia.

Dia mengetuai Sinaloa Cartel, salah satu organisasi jenayah Mexico yang paling kuat yang bertanggungjawab untuk pembuatan, pengedaran, dan penyeludupan dadah ke Amerika Syarikat dan negara-negara lain.

Joaquín Guzmán Loera mempunyai sejarah jenayah yang panjang termasuk pengedaran dadah, pengubahan wang haram dan pembunuhan.

Dia ditangkap di Mexico pada tahun 2014 dan diekstradisi ke Amerika Syarikat pada tahun 2019 dan telah dijatuhkan hukuman penjara.

Walaubagaimanapun dia telah cuba untuk melarikan diri dari penjara-penjara ini beberapa kali, tetapi belum berjaya. Dia kini menjalani hukuman hidupnya tanpa kemungkinan parol.

4. Dawood Ibrahim (aset bernilai $ 6.7 bilion)


Kekayaan dawood ibrahim

Dawood Ibrahim adalah bos jenayah terancang India yang terkenal yang dianggap sebagai pemimpin organisasi jenayah antarabangsa D-Company. Beliau dilahirkan pada tahun 1955 di Ratnagiri, Maharashtra, India. Dia dibesarkan dalam keluarga miskin dan mempunyai kehidupan yang sukar. Sebagai seorang remaja, dia keluar dari sekolah dan mula bekerja di Bombay Underworld.

Dawood Ibrahim dipercayai terlibat dalam pelbagai aktiviti jenayah seperti pengedaran dadah, pemerdagangan senjata, pemerasan dan penyeludupan barang. Dia juga disyaki mempunyai hubungan dengan pelbagai organisasi pengganas seperti al-Qaeda dan Lashkar-e-Taiba. Dia dikehendaki oleh kerajaan India untuk pelbagai aktiviti jenayah, termasuk pengeboman Mumbai pada tahun 1993.

3. Carlos Lehder (aset bernilai $ 2.7 bilion)


Kekayaan carlos lehder

Carlos Lehder adalah pengedar dadah Colombia dan pengasas bersama Pablo Escobar, kartel Medellín .

Aktiviti jenayah Carlos Lehder termasuk penyeludupan kokain dari Colombia ke Amerika Syarikat, pengubahan wang haram, dan rasuah. Beliau juga menggunakan kekayaan dan pengaruhnya untuk merasuah pegawai kerajaan dan penguatkuasa undang-undang.

Penglibatannya dengan Cartel Medellin bermula pada akhir 1970-an, dan dia dengan cepat menjadi salah satu ahli kartel yang paling berpengaruh. Beliau memainkan peranan penting dalam membangunkan laluan pengedaran dadah dari Colombia melalui Bahamas ke Amerika Syarikat. Beliau juga menggunakan pelbagai kaedah untuk mengelak dari pihak berkuasa, seperti menggunakan pesawat kecil untuk mengangkut dadah dan menggunakan peninjau.

Lehder akhirnya ditangkap pada tahun 1987 dan diekstradisi ke Amerika Syarikat pada tahun 1988, di mana dia dijatuhi hukuman penjara tanpa parol. Beliau kini menjalani hukumannya di penjara A.S. di Victorville, California.

2. Pablo Escobar (aset bernilai $ 30 bilion)


Kekayaan pablo escobar

Pablo Emilio Escobar Gaviria (1949-1993) adalah seorang pengasas kartel dadah dan narcoterroris Colombia. Beliau adalah pengasas dan ketua Kartel Medellín, yang bertanggungjawab sehingga 80% daripada kokain dihantar ke Amerika Syarikat.

Escobar dilahirkan di Rionegro, Colombia, dan dibesarkan di Medellín. Beliau memulakan kerjaya jenayahnya pada tahun 1970-an, mula-mula sebagai penyeludup barangan haram, sebelum beralih kepada penghasilan dan perdagangan kokain.

Kartel Medellín menjadi salah satu organisasi jenayah paling kuat dan kaya di dunia, dan Escobar menjadi salah seorang lelaki terkaya di dunia, dengan nilai bersih dianggarkan sebanyak $30 bilion pada masa kemuncaknya.

Walau bagaimanapun, Escobar akhirnya tumpas ditangan pihak berkuasa Colombia dan Amerika Syarikat, beliau terbunuh di Medellín pada tahun 1993.

Sejarah Escobar masih menjadi satu isu kontroversi, dengan sesetengah orang menganggapnya seperti Robin Hood yang menggunakan kekayaan untuk membantu orang miskin, manakala yang lain melihatnya sebagai seorang pembunuh kejam yang bertanggungjawab atas kematian ribuan orang!

1. Al Capone (aset bernilai $ 1 juta hingga $ 1 bilion)


Kekayaan al capone

Al Capone adalah salah satu nama terkenal dalam sejarah Amerika. Terkenal sebagai seorang gangster paling berpengaruh pada zamannya. Al Capone lahir pada 17 Januari 1899 di Brooklyn, New York. Ayahnya, Gabriele Capone berasal dari Itali dan ibunya, Teresina Raiola berasal dari Napoli, Itali.

Al Capone memiliki enam adik beradik dan hidup di persekitaran yang keras di Brooklyn. Sejak kecil, Al Capone tertarik dengan dunia kejahatan dan bergabung dengan sebuah kumpulan gangster ketika masih remaja.

Pada usia 20 tahun, Al Capone pindah ke Chicago dan bergabung dengan kumpulan gangster yang dipimpin oleh Johnny Torrio. Torrio memperkenalkan Al Capone pada dunia perjudian, pelacuran, dan aktiviti kejahatan lainnya. Setelah Torrio bersara, Al Capone mengambil alih kumpulan gangster tersebut dan memperluas bisnesnya ke seluruh kota Chicago.

Al Capone adalah seorang penjenayah yang kejam dan juga seorang ahli perniagaan yang bijak dimana mendapat reputasi sebagai salah seorang tokoh yang paling terkenal dalam sejarah Amerika.

Pada tahun 1931, Al Capone telah ditangkap dan dipenjarakan kerana tidak membayar cukai pendapatan. Dia dipenjarakan selama 11 tahun dan dibebaskan pada tahun 1939, tetapi kesihatannya sudah terjejas teruk akibat penyakit yang dihidapinya di penjara. Al Capone meninggal dunia pada tahun 1947 akibat penyakit jantung.
Little Dan

Berangan untuk menjelajah dunia. Pakar memasak masakan tradisional. Berpengalaman menulis pelbagai genre dan masih belajar tentang SEO.

*

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama