Sejarah Kedatangan Penjajah British ke Tanah Melayu

Sejarah kedatangan penjajah british ke tanah melayu

Pada zaman penjajahan Belanda dan British memisahkan Nusantara, Tanah Melayu dikuasai secara perlahan oleh British melalui pelbagai cara. British mempengaruhi urusan pentadbiran negeri, menimbulkan ketidakpuasan hati rakyat dan pembesar tempatan. Ini mengakibatkan beberapa siri penentangan.

British membuat pelbagai perjanjian dan tipu muslihat untuk mempertahankan kuasa mereka di kawasan ini. Penjajahan British di Tanah Melayu membawa kesan yang mendalam dan mempengaruhi sejarah dan budaya orang Melayu.

Penjajahan British di Tanah Melayu


Penjajahan british di tanah melayu

Pulau Prince of Wales, iaitu Pulau Pinang yang dahulunya sebahagian daripada Kedah, melihat pencerobohan British apabila Francis Light, mewakili Syarikat Hindia Timur (EIC), meminta Sultan Abdullah Mukarram Shah III Kedah membuka pejabat di pulau itu pada 31 Ogos 1785.

Sultan berkenan menimbangkan permintaan Light dengan beberapa syarat, antaranya EIC akan melindungi pantai Kedah, memberikan bantuan ketenteraan, membayar pampasan 30,000 dolar Sepanyol, dan menyediakan senjata api jika ada serangan dari darat.

Antara 6 Februari 1786 dan 9 April 1791, Sultan Abdullah berulang kali meminta Francis Light untuk datang menghadap Baginda dan membincangkan syarat-syarat itu, tetapi beliau menolak dan tidak membuat sebarang bayaran. Sultan memerintahkan para pembesar mengusir Francis Light dari Pulau Pinang.

Pada tahun 1791, EIC melancarkan serangan ke atas kubu Kedah, menyebabkan orang Kedah berkumpul di situ bersurai. Perjanjian seterusnya yang ditandatangani antara EIC dan Kedah adalah berat sebelah dan mengakibatkan kesan yang berpanjangan kepada negeri itu.

Walaupun Sultan Abdullah meminta pampasan sebanyak 30,000 dolar untuk kerugian yang ditanggung dalam serangan itu, EIC hanya menawarkan sedikit 6,000 dolar Sepanyol. EIC juga enggan menyediakan tentera untuk melindungi perairan Kedah daripada pencerobohan Siam, permintaan yang dibuat oleh Sultan Abdullah.

Perjanjian itu tidak ditandatangani oleh Sultan, kerana baginda tidak bersetuju dengan kandungannya. Sebaliknya, Francis Light menandatangani perjanjian dengan tiga individu yang mendakwa mewakili Kedah.

Apabila Sultan Abdullah mangkat, baginda digantikan oleh Sultan Dhiauddin Mukarram Shah.

Perjanjian berat sebelah dengan Kedah


Perjanjian berat sebelah dengan kedah

Pada tahun 1800, Gabenor Sir George Leith menghantar wakil bernama Caunter ke Kedah untuk bertemu dengan Sultan Dhiauddin dan meminta tanah di seberang Pulau Pinang untuk menangani keperluan bekalan makanan penduduk yang semakin meningkat.

Selepas rundingan, Sultan Dhiauddin berkenan membenarkan Inggeris mentadbir tanah itu, yang kini dikenali sebagai Seberang Perai, dengan bayaran tahunan sebanyak 4,000 dolar Sepanyol.

Bagaimanapun, isu penyediaan tentera untuk melindungi perairan Kedah yang menjadi permintaan sekian lama sekali lagi tidak diendahkan. Perjanjian itu sangat berat sebelah memihak kepada EIC.

Penubuhan Negeri-Negeri Selat


Penubuhan negeri-negeri selat

Pada Julai 1825, satu detik yang menentukan dalam sejarah Asia Tenggara telah berlaku apabila Parlimen Inggeris meluluskan akta yang membenarkan Syarikat Hindia Timur menubuhkan Negeri-Negeri Selat.

Terdiri daripada negeri Pulau Pinang, Melaka, dan Singapura, wilayah ini diletakkan di bawah satu kerajaan dengan ibu pejabatnya pada mulanya berpusat di Pulau Pinang. Bagaimanapun, disebabkan pertimbangan ekonomi dan perdagangan, ibu pejabat itu akhirnya dipindahkan ke Singapura.

Pembentukan Negeri-Negeri Selat bertujuan untuk melicinkan pentadbiran dan perdagangan British di wilayah tersebut. Walaupun mengalami kesulitan kewangan pada peringkat awalnya, Negeri-Negeri Selat menerima bantuan daripada kerajaan British di India untuk mengekalkan pentadbirannya.

Terusan Suez merupakan faktor penting dalam misi penjajahan British, kerana ia mengurangkan masa perjalanan dari England ke Malaysia dengan ketara. Penciptaan kapal wap oleh British mempercepatkan lagi perjalanan dan membenarkan penghantaran kargo yang lebih besar, yang membawa kepada peningkatan campur tangan British di Malaysia.

Kebimbangan British terhadap kuasa Eropah yang semakin meluas di Asia Tenggara mewujudkan perebutan kuasa untuk penjajahan di negeri-negeri Melayu.

Pada awalnya, British tidak mengikut dasar campur tangan di negeri-negeri Melayu melalui Akta Pitt 1857. Namun, konflik dan perang saudara yang melibatkan kepentingan ekonomi British mengakibatkan perubahan dasar ke arah campur tangan dalam hal ehwal negeri-negeri Melayu.

Revolusi perindustrian di eropah

Revolusi Perindustrian di Eropah menyebabkan British perlu mencari bahan mentah dan pasaran untuk produk mereka. Keperluan untuk sumber dan pasaran ini mendorong pengembangan mereka ke Asia Tenggara.

Melalui Perjanjian Pangkor 1874, campur tangan British di negeri-negeri Melayu bermula. British melaksanakan sistem Residen, meletakkan J.W.W Birch sebagai Residen pertama Perak, J.G. Davidson sebagai Residen Selangor pada tahun 1874, Martin Lister sebagai Residen Negeri Sembilan pada tahun 1895, dan J.P. Roger sebagai Residen Pahang pada tahun 1888.

Pada tahun 1909, Perjanjian Bangkok telah ditandatangani dan menyaksikan pemindahan Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu Kedah, Perlis, Kelantan, dan Terengganu daripada kerajaan Siam kepada British. British melantik seorang Penasihat British di setiap negeri ini. Pada tahun 1914, negeri Melayu terakhir iaitu Johor telah menyertai kesatuan ini.

Sarawak secara tidak langsung diperintah oleh British melalui James Brooke, yang dilantik sebagai Gabenor Sarawak pada 24 November 1841, menggantikan Putera Indera Mahkota.

British juga memulakan pemerintahan mereka ke atas Sabah berikutan perjanjian 1877 antara Overbeck dan Dent dengan Sultan Abdul Mumin dan Putera Temenggung. British mengambil alih Sabah sepenuhnya apabila Overbeck menjual haknya kepada Alfred Dent.

Pengambilalihan Persatuan Sementara Borneo Utara oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara pada tahun 1881 menyebabkan Sabah ditadbir oleh William Cowie, Pengarah Urusan Syarikat Berpiagam Borneo Utara.

Penentangan rakyat dan pembesar tempatan


Penentangan rakyat dan pembesar tempatan

Penentangan pertama terhadap British bermula dengan Penghulu Dol Said di Naning, yang tidak berpuas hati dengan pemerintahan British di wilayah kedaulatannya. Beliau mengetuai penentangan pada Ogos 1831.

Satu lagi gerakan penentangan diketuai oleh Tok Janggut di Kelantan pada tahun 1915, Dato' Maharaja Lela di Perak pada tahun 1875, dan Haji Abdul Rahman Limbong di Terengganu pada tahun 1920-an.

Penentangan ini adalah akibat daripada ketidakpuasan hati terhadap pentadbiran British dan semangat jihad dalam kalangan masyarakat Islam ketika itu. Penentangan yang diketuai oleh Dato' Maharaja Lela di Perak pada tahun 1875 amat ketara kerana ia menjadi pemangkin kepada penentangan selanjutnya terhadap British.

Penentangan terhadap pemerintahan British melibatkan pelbagai organisasi dan pergerakan. Menjelang tahun 1930-an, perjuangan menentang British mengambil bentuk yang lebih politik dan berorientasikan kemerdekaan.

Beberapa persatuan yang ditubuhkan pada masa ini termasuklah Kesatuan Melayu Malaya (KMM), Persatuan Cina Malaysia (MCA), Kongres India Malaysia (MIC), dan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO).

Pembentukan pertubuhan ini menandakan peralihan daripada tindakan penentangan spontan kepada usaha yang lebih teratur dan berterusan untuk mencabar pemerintahan British. Tempoh ini juga menyaksikan kebangkitan pemimpin politik yang kemudiannya akan memainkan peranan penting dalam memperjuangkan kemerdekaan.

Pembunuhan J.W.W. Birch adalah titik perubahan dalam penentangan terhadap penjajahan British di Tanah Melayu. Ia menunjukkan kesungguhan orang Melayu untuk mempertahankan hak dan tradisi mereka daripada campur tangan asing. Peristiwa itu juga merangsang pelbagai gerakan penentangan dan meletakkan asas bagi perjuangan akhirnya untuk kemerdekaan.

Perjanjian dan tipu muslihat British


Perjanjian dan tipu muslihat british

Muslihat British bertujuan untuk menundukkan orang Melayu, menggunakan pelbagai tipu helah dan ugutan untuk memaksa Raja-raja Melayu menyerahkan wilayah mereka kepada penjajah.

Untuk menghapuskan sebarang tentangan yang berterusan, British telah menubuhkan Sistem Residen, meletakkan pegawai British sebagai Residen yang kononnya berkhidmat sebagai penasihat kepada Raja-raja. Mereka mendakwa bahawa tujuan mereka bukan untuk menakluk, tetapi untuk memelihara sistem Kesultanan.

Namun, realitinya jauh berbeza. Residen, yang dilantik oleh British, mempunyai kuasa yang amat besar dalam semua aspek pemerintahan. British, yang menyedari sensitiviti ini, memilih untuk membiarkannya tidak disentuh.

Namun begitu, tindakan pegawai-pegawai British bercakap sebaliknya, kerana mereka dengan beraninya mengambil alih pentadbiran dan pemerintahan di Tanah Melayu, termasuk hal-hal perdagangan. Kewibawaan Sultan yang pernah disanjungi untuk memerintah telah dineutralkan dengan berkesan!

Penjajahan british untuk menyebarkan agama kristian

Kedatangan penjajah Barat ibarat satu usaha serampang dua mata, kedua-duanya untuk mengeksploitasi sumber tanah dan menyebarkan agama Kristian.

Pada zaman penjajahan, British telah menggalakkan penyebaran agama Kristian oleh mubaligh mereka ke seluruh tanah Melayu dan Singapura. Penjajah juga mengubah sistem sosial menyebabkan pemisahan masyarakat memaksimumkan eksploitasi sumber dari tanah Melayu.

Kedatangan British membawa kepada imperialisme ekonomi yang meluas, khususnya dalam industri getah. Aktiviti perlombongan mengakibatkan ramai orang Cina berhijrah. Penduduk Bumiputera diketepikan daripada aktiviti ekonomi komersial, sebaliknya hanya menjalankan aktiviti tradisional seperti memungut hasil hutan, pertanian, dan perikanan.

British melaksanakan dasar pecah dan perintah, yang menghalang kerjasama antara kumpulan etnik yang berbeza. Penduduk yang pelbagai dikumpulkan mengikut kawasan kediaman mereka, sektor pekerjaan, sistem pendidikan vernakular, dan politik perkauman.

Jelaslah bahawa tujuan British adalah menggunakan sumber buruh murah untuk mengeksploitasi.

Pengakhiran penjajahan British


Pengakhiran penjajahan british di tanah melayu

Pencerobohan Jepun pada tahun 1941 dan kekalahan tentera British yang seterusnya menunjukkan kelemahan negara dan pergantungan kepada British untuk mempertahankannya. Selepas Jepun menyerahkan negeri-negeri Melayu Utara kepada Siam pada tahun 1943 menunjukkan lagi kekurangan minat mereka untuk memberikan kemerdekaan kepada tanah ini.

Kekalahan Jepun pada tahun 1945 menandakan berakhirnya Perang Dunia Kedua dan berakhirnya pemerintahan British di Malaysia. Pembubaran Negeri-Negeri Selat pada tahun 1946 menyaksikan penyatuan negeri-negeri Melayu dengan Melaka dan Pulau Pinang untuk membentuk Persekutuan Tanah Melayu di bawah naungan British.

Malaysia merdeka 31 ogos 1957

Walaupun beberapa peristiwa dan tentangan terhadap pemerintahan British, Malaysia akhirnya mencapai kemerdekaan penuh pada tahun 1957, yang dikenali sebagai Persekutuan Tanah Melayu.

Warisan penjajahan di Malaysia kekal sebagai sebahagian daripada sejarah negara dan terus membentuk landskap politik, budaya dan sosialnya.

Kesan 132 tahun pemerintahan British telah memberi kesan yang berpanjangan kepada pentadbiran dan struktur sosial negara dan rakyatnya. Perpecahan yang disebabkan oleh ideologi penjajah terus dirasai oleh kita sampai ke hari ini.
Admin

Telah mula menulis sejak 2011 tapi terbantut ditengah jalan. Kini kembali menulis lagi untuk berkongsi maklumat menarik dan terkini dalam dunia blogging, tips, infosihat, informasi menarik dan bermacam lagi. Stay Tuned!

*

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama