Sejarah Perjuangan Pahlawan Pahang

Sejarah perjuangan pahlawan pahang

Pahang merupakan sebuah negeri yang terletak di tanah Melayu dengan sejarah yang kaya dan pelbagai. Daripada diperintah oleh Kerajaan Siam sehingga dijajah oleh Inggeris dan Belanda, Pahang mempunyai banyak pengalaman dan perubahan dalam pentadbirannya.

Pada mulanya, Pahang berada di bawah jajahan Kerajaan Siam. Namun, pada tahun 1400-an, Pahang diserang oleh Melaka dan akhirnya menjadi negeri bawahan Melaka. Di bawah pemerintahan Melaka, Pahang berkembang pesat dalam pelbagai aspek termasuk perdagangan, pertanian dan kebudayaan.

Setelah Melaka ditakluki oleh Portugis pada tahun 1511, Pahang berada di bawah pemerintahan Kerajaan Johor-Riau Lingga. Pada masa ini, Pahang menjadi pusat penting perdagangan di kawasan tersebut dan terus berkembang pesat. Bagaimanapun, ketidakstabilan politik dalam pentadbiran Johor-Riau Lingga menyebabkan Pahang terjejas dalam beberapa aspek pembangunan.

Pada tahun 1824, Inggeris dan Belanda menandatangani perjanjian yang menyaksikan wilayah jajahan Kerajaan Johor-Riau Lingga dijajah oleh kuasa baru iaitu Inggeris dan Belanda. Pahang tidak terkecuali dan secara tidak langsung berada dalam kawasan jajahan Inggeris.

Berjaya Mempengaruhi Sultan

Penentangan orang Melayu terhadap Inggeris di Pahang bermula pada 24 Ogos tahun 1888 apabila Inggeris campurtangan dalam pentadbiran politik dan ekonomi di negeri tersebut. Tindakan campurtangan Inggeris ini telah menimbulkan kemarahan dan penentangan di kalangan rakyat Melayu di Pahang.

Penjajah Inggeris telah lama memperlihatkan minat terhadap kekayaan hasil bumi Pahang, tetapi telah gagal dalam usahanya untuk menakluki negeri itu sebelum berjaya mempengaruhi Sultan Pahang.

Pada tahun 1883, Bendahara Wan Ahmad mengisytiharkan dirinya sebagai Sultan Pahang yang baru dengan gelaran Sultan Ahmad al-Mu'azzam Shah. Pada ketika itu, Pahang berada di bawah kuasa Inggeris selepas perjanjian Inggeris Belanda 1824 yang menyaksikan seluruh tanah Melayu berada dalam kuasa Inggeris.

Pada tahun 1885, Gabenor Negeri Inggeris Selat mengutuskan French Swettenham untuk mengadakan perjanjian dengan Sultan Ahmad supaya menerima wakil Inggeris di Pahang. Namun, tindakan ini gagal dan tidak membuahkan hasil. Dua tahun kemudian pada tahun 1887, Huge Clifford diutus untuk mengikat perjanjian pertahanan dengan Pahang, tetapi juga ditolak oleh Sultan Ahmad.

Akhirnya Sir Federick Weld, Gabenor Negeri-negeri Selat, telah tiba di Pahang untuk menghadap Sultan Ahmad dan menekannya agar menandatangani perjanjian dengan Inggeris.

Sultan Ahmad juga telah mendapat nasihat dari Sultan Johor, iaitu Sultan Abu Bakar, dan akhirnya menandatangani perjanjian untuk menerima seorang wakil Inggeris di Pahang pada tahun 1887. Tindakan ini telah membuat Inggeris mengiktiraf Sultan Ahmad sebagai Sultan Pahang.

Pembunuhan Goh Hui

Terjadi satu pembunuhan yang mencurigakan seorang berbangsa Cina bernama Goh Hui, berdekatan dengan Istana Sultan di Pekan, Pahang pada bulan Februari 1888 - telah memberikan kesan yang besar kepada pengaruh Inggeris di Negeri-negeri Melayu pada masa itu.

Peristiwa ini turut memperlihatkan bagaimana Inggeris cuba memanipulasi keadaan bagi kepentingan mereka sendiri.

Goh Hui, seorang berbangsa Cina telah dibunuh pada bulan Februari 1888 di Pekan, Pahang. Pembunuhan ini telah menimbulkan tindak balas yang serius dari pihak Inggeris yang mendakwa Goh Hui adalah seorang rakyat Inggeris. Mereka menuntut ganti rugi dari kerajaan Negeri Pahang dan mendakwa Sultan Ahmad bertanggungjawab atas kematian Goh Hui.

Pada bulan Jun 1888, Gabenor Negeri-negeri Selat, Cecil Smith bersama-sama dengan Frank Swettenham dan Pickering telah meminta supaya wakil Inggeris di Pahang dinaiktaraf sebagai residen bagi menjaga dan menjamin keselamatan rakyat Inggeris di negeri Pahang.

Sultan Ahmad telah diberi tempoh selama 10 hari oleh Cecil Smith untuk memberikan keputusan. Pada masa yang sama, Inggeris telah meminta jasa baik Sultan Johor iaitu Sultan Abu Bakar untuk campurtangan dalam perselisihan tersebut.

Sultan Ahmad terpaksa mendapatkan pandangan dari pembesar-pembesar Baginda sebelum membuat keputusan. Bagaimanapun, tuntutan Inggeris telah menimbulkan tekanan dan mengakibatkan pengaruh Inggeris semakin kuat di Negeri-negeri Melayu.

Pahang Menerima Residen Inggeris

Pembesar-pembesar Negeri Pahang telah meminta Sultan Ahmad menolak permintaan Inggeris untuk memberikan perlindungan dan bantuan dalam urusan pentadbiran dan menjalankan sistem yang sama seperti di negeri-negeri Melayu lain.

Namun pada akhirnya, pada 24 Ogos tahun 1888, Sultan Ahmad menandatangani sepucuk surat yang menerima permintaan Inggeris tersebut.

Mengakibatkan Negeri Pahang seperti Negeri Perak, Selangor dan Sungai Ujong, menerima seorang residen Inggeris yang bertanggungjawab dalam pentadbiran negeri Pahang.

Pada bulan Oktober 1888, John P. Rodger telah dilantik menjadi residen Inggeris yang pertama dan memulakan campurtangan Inggeris secara langsung dalam hal-hal pentadbiran, politik dan ekonomi negeri Pahang.

Permintaan pembesar-pembesar Pahang untuk menolak permintaan Inggeris dan bersedia berperang dengan Inggeris tidak dapat dipenuhi kerana Sultan Ahmad telah menyerah dan menerima perlindungan dan bantuan Inggeris. Dalam surat tersebut Sultan Ahmad juga telah mengakui bertanggungjawab ke atas pembunuhan Goh Hui.

Penerimaan perlindungan dan bantuan Inggeris dan menerima residen Inggeris di negeri Pahang menyebabkan campurtangan Inggeris dalam pentadbiran, politik dan ekonomi negeri Pahang.

Keterpaksaan Baginda Sultan

Sultan Ahmad, terpaksa menerima seorang penasihat Inggeris demi menjaga keselamatan rakyat tetapi pembesar-pembesar Baginda tidak bersetuju dengan keputusan tersebut.

Tipu muslihat pihak Inggeris telah membangkitkan rasa tidak puas hati di kalangan orang-orang Melayu. Sebagai hasilnya, watak-watak pejuang seperti Datuk Bahaman, Mat Kilau, Tok Gajah, Pawang Nong, Mat Lela, Mat Kelubi, dan lain-lain lagi telah bangkit melawan penjajah Inggeris.

Penentangan dan kebangkitan pahlawan Melayu ini telah menjejaskan ekonomi pihak Inggeris, dan akhirnya Sultan Ahmad terpaksa membayar sebanyak 7,200 dolar setahun bagi menyelesaikan hutang tersebut.

Sultan Ahmad merupakan seorang pemerintah bijak dan prihatin yang mengetahui bahawa kepentingan rakyat dan keselamatan negeri perlu diutamakan. Oleh itu, apabila Baginda dianjurkan untuk menerima seorang penasihat Inggeris, Sultan Ahmad bersetuju dengan tujuan untuk menjaga kepentingan dan keselamatan rakyat.

Namun, pembesar-pembesar Baginda memandang serong kepada keputusan Sultan Ahmad tersebut kerana mereka memandang penjajah Inggeris sebagai musuh yang harus dihalau daripada negeri Pahang.

Kerajaan Inggeris cuba menggunakan tipu muslihat dengan menggalakkan orang Melayu bergabung dengan mereka, tetapi pada masa yang sama mereka juga melakukan tindakan yang menimbulkan rasa tidak puas hati orang Melayu.

Kebangkitan Pahlawan Melayu Pahang

Watak-watak pahlawan Melayu seperti Datuk Bahaman, Mat Kilau, Tok Gajah, Pawang Nong, Mat Lela, Mat Kelubi dan lain-lain lagi bangkit untuk mempertahankan kebebasan dan kedaulatan negeri mereka. Mereka menyedari bahawa penjajah Inggeris mengancam cara hidup dan kebebasan mereka.

Mereka melancarkan serangan terhadap tentera Inggeris, mempertahankan tanah, kebun mereka daripada diambil alih oleh penjajah, dan membunuh penjajah Inggeris yang berani memasuki kawasan mereka.

Serangkaian penentangan dan kebangkitan pejuang Melayu telah memberi kesan yang besar kepada penjajah Inggeris. Mereka menanggung hutang yang banyak akibat dari serangan-serangan yang dilakukan oleh pejuang Melayu.

Kesimpulannya, walaupun penjajah Inggeris berjaya menakluki kebanyakan negeri di Tanah Melayu, semangat kebangkitan pejuang Melayu tidak dapat dipadamkan. Kejayaan pejuang Melayu dalam menentang penjajah Inggeris telah memberi inspirasi kepada generasi-generasi seterusnya untuk mempertahankan negara dan merdeka dari penjajah.

Maka, generasi masa kini harus mengambil iktibar dan terus mempertahankan negara dari segala ancaman luar dan dalam.

Dengan ini, semoga artikel ini dapat memberi sedikit pengetahuan tentang sejarah penentangan dan kebangkitan pejuang Melayu di negeri Pahang, serta menimbulkan kesedaran tentang kepentingan mempertahankan negara dan kedaulatan sebagai sebuah negara merdeka.
Admin

Telah mula menulis sejak 2011 tapi terbantut ditengah jalan. Kini kembali menulis lagi untuk berkongsi maklumat menarik dan terkini dalam dunia blogging, tips, infosihat, informasi menarik dan bermacam lagi. Stay Tuned!

*

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama