Identiti Sebenar Jack The Ripper

Identiti sebenar jack the ripper

Baru-baru ini, kita dikejutkan dengan penemuan identiti sebenar Jack The Ripper kerana seorang lelaki bernama Jeff Mudgett, seorang peguam dan bekas tentera, mengakui bahawa moyangnya, Dr Henry Howard Holmes atau nama sebenarnya Herman Webster Mudgett, adalah dalang sebenar di sebalik kes pembunuhan kejam yang terkenal itu!

Kenyataan yang mengejutkan ini telah menimbulkan kontroversi di kalangan penyiasat dan pengkaji sejarah. Namun begitu, Mudgett telah mengemukakan beberapa bukti yang menunjukkan kaitan antara moyangnya dan Jack The Ripper.

Sebelum penulis cerita lebih lanjut, ada tak antara korang yang tak tahu langsung tentang Jack The Ripper ni??

Siapakah Jack The Ripper?

Jack the Ripper merupakan seorang pembunuh licik yang beroperasi di London pada tahun 1888. Jack terkenal kerana memilih mangsa yang kesemuanya adalah wanita, terutamanya yang terlibat dalam industri pĐľlacuran.

Polis telah mengesahkan bahawa Jack telah membunuh lima orang mangsa. Namun, ramai yang percaya bahawa terdapat lebih banyak mangsa yang tidak dikenal pasti yang menjadi sasaran keganasan Jack. Semua pembunuhan ini berlaku di kawasan Whitechapel, London.

Jack the Ripper dikenali sebagai pembunuh bersiri paling terkenal dalam sejarah Inggeris.

Dua Mangsa Awal di Whitechapel

Dua mangsa awal jack the ripper di whitechapel

Kawasan Whitechapel merupakan kawasan yang didiami oleh penduduk yang kebanyakannya miskin. Mereka terpaksa bekerja lebih daripada satu pekerjaan untuk mencari nafkah. Oleh sebab itu, ramai wanita di kawasan tersebut terpaksa menjual diri sebagai pelaсur, sama ada sepenuh masa atau sambilan.

Kawasan ini juga dikenali dengan kejadian jenayah dan keganasan yang sering berlaku. Masalah perkauman juga terdapat di kawasan ini, perbezaan etnik dan agama terutamanya akibat kemasukan ramai pendatang Yahudi ke kawasan tersebut.

Jack The Ripper, seorang pembunuh bersiri yang terkenal, dikatakan seorang doktor kerana cara dia melakukan pembunuhan itu amat teliti dan terperinci. Dia tidak hanya menikam mangsa, tetapi juga melakukan tindakan lain yang sukar untuk diduga.

Kes pembunuhan yang dilakukan oleh Jack The Ripper berlaku dalam tempoh tiga bulan pada tahun 1888. Polis terpaksa mencari siapa pembunuh sebenarnya dan kawasan Whitechapel dilanda dengan ketegangan dan kegelisahan.

Polis melakukan pemeriksaan rumah ke rumah di kawasan itu, namun tidak berjaya menemukan bukti untuk mengenal pasti pembunuh. Beberapa anggota polis terpaksa dipecat kerana gagal dalam usaha menyelesaikan kes tersebut.

Emma Elizabeth Smith

Seorang wanita yang bekerja sebagai pelaсur dan berusia 45 tahun telah menjadi mangsa serangan perompak dan pembunuhan pada 3 April 1888 pada pukul 1.30 pagi di Osborn Street, Whitechapel.

Wanita tersebut telah diserang dengan brutal pada mukanya menggunakan objek tumpul. Selain itu, terdapat luka pada telinganya. Kemudian, objek tumpul dimasukkan ke dalam kĐľmaluannya sehingga organ dalam perutnya pecah. Keadaan ini menyebabkan tubuhnya terkena penyakit 'peritonitis' dan dia meninggal keesokan harinya di hospital London.

Sebelum meninggal dunia, wanita yang dikenali sebagai Emma, sempat memberitahu polis bahawa dia diserang oleh tiga orang remaja lelaki.

Martha Tabram

Pada 7 Ogos 1888, terdapat seorang pelaсur berusia 39 tahun bernama Martha Tabram yang ditemui mati di bawah tangga di sebuah bangunan di kawasan George Yard, Whitechapel.

Mangsa telah ditikam sebanyak 39 kali di bahagian leher dan banyak kesan tikaman di perut. Hasil pemeriksaan post-mortem menunjukkan bahawa kesemua kecederaan disebabkan oleh senjata yang sama, kecuali satu luka yang kemungkinan dilakukan dengan menggunakan pisau lipat. Pembunuh ini dikatakan sebagai orang yang menggunakan tangan kanan.

Pada awalnya, polis percaya bahawa Jack the Ripper merupakan suspek di sebalik pembunuhan dua mangsa pertama, kerana cara pembunuhan yang kejam dan tidak ada motif, dan kedua-duanya dilakukan di kawasan yang berdekatan dan pada tarikh hampir sama.

Namun, ramai penyiasat tidak bersetuju dengan pandangan ini kerana kecederaan pada dua mangsa pertama tidak sama dengan kecederaan pada lima mangsa lain yang menjadi mangsa Jack the Ripper, terutamanya dalam hal kecederaan di leher.

The Canonical Five

The canonical five jack the ripper

Penyiasat mendakwa bahawa pembunuhan dua mangsa pertama itu dilakukan oleh kumpulan penjahat 'East and Gangster' dan tidak berkaitan dengan Jack the Ripper.

Penulis akan menceritakan kisah 5 mangsa berikutnya yang dipercayai menjadi korban Jack the Ripper, yang turut dikenali sebagai 'The Canonical Five'.

Mary Ann Nichols

Mangsa pertama adalah Mary Ann Nichols. dia adalah seorang pekerja domestik dan pelaсur yang berusia 43 tahun. Pada pagi Jumaat, 31 Ogos 1888, mayat Mary ditemui di Buck's Row Street, yang sekarang dikenali sebagai Durward Street, di Whitechapel, London.

Seorang saksi bernama Mrs Emily Holland, bekas teman serumah Mary, melihat Mary berjalan di Whitechapel Road satu jam sebelum dia ditemui mati. Leher Mary hampir terputus akibat dua tikaman yang sangat dalam. Selain itu, perutnya juga terkena tikaman dalam dan dibelah. Tubuh Mary dipenuhi dengan kesan luka yang parah.

Berdasarkan pemeriksaan post-mortem, semua luka di badan Mary disebabkan oleh pisau yang sama.

Annie Chapman

Mangsa kedua ialah Annie Chapman, seorang penjual bunga, tukang jahit, pengemis, dan pelaсur yang berusia 47 tahun. Mayatnya ditemui pada pukul 6.00 pagi pada hari Sabtu, 8 September 1888, di kaki lima belakang rumah nombor 29 Hanbury Street, Spitafield.

Polis percaya bahawa dia telah dicekik hingga mati dan lehernya hampir terputus akibat dua tikaman yang sangat dalam, sama seperti kes Mary. Perutnya dibelah dan isi perut dikeluarkan! Semasa pemeriksaan post-mortem, buah pinggang dan rahim Annie juga dikeluarkan.

Disebabkan kes Annie, polis percaya bahawa pembunuh ini mesti seorang pakar bedah atau pakar perubatan kerana cara pembunuhan dan pengeluaran organ dalaman mangsa ini sangat teliti dan rapi!

Seorang saksi bernama Elizabeth Long mendakwa melihat Annie di depan rumah itu pada pukul 5.30 pagi dengan seorang lelaki yang memakai 'Deer Stalker Hat, Dark Overcoat dan gaya Shabby-Genteel'.

Setelah kejadian pembunuhan kedua, Central News Agency menerima sebuah surat yang dinamakan 'Dear Boss Letter' yang bertarikh 20 September. Surat tersebut diserahkan kepada pihak polis oleh agensi berita tersebut kerana diyakini surat tersebut ditulis oleh pembunuh itu sendiri.

Surat itu memberikan maklumat terperinci mengenai cara pembunuhan mangsa serta memberitahu bahawa sebelum membunuh, pembunuh meminta mangsa untuk berteriak terlebih dahulu. Pembunuh juga menyindir pihak polis yang dilihatnya sebagai tidak kompeten dalam menangani kes ini.

Selain itu, pembunuh turut memberikan rincian mengenai mangsa yang akan menjadi mangsa seterusnya dan menandatangani surat itu dengan nama 'Jack the Ripper'. Sejak itu, pembunuh itu dikenali sebagai Jack the Ripper.

Sebelum itu, dia dipanggil 'Whitechapel Murderer'. Namun, pihak polis pada masa itu menganggap surat tersebut palsu kerana polis menerima banyak surat palsu yang mengaku sebagai pembunuh sebenar.

Elizabeth Stride

Mangsa ketiga dalam siri pembunuhan di Whitechapel, London pada 30 September 1888 ialah seorang wanita bernama Elizabeth Stride. Elizabeth adalah seorang tukang cuci dan pelaсur berusia 44 tahun. Mayatnya ditemui pada 1:00 pagi di Dutfield's Yard, kini dikenali sebagai Henriques Street, di Off Burner Street.

Punca kematian Elizabeth adalah luka di lehernya sedalam enam inci, tetapi berbanding mangsa sebelum ini, tiada kecederaan lain yang ketara pada tubuhnya.

Sesetengah penyiasat percaya bahawa pembunuh Jack mungkin tidak terlibat dalam kematian Elizabeth, dan ada juga yang percaya ini adalah kerja Jack, kemungkinan terdapat gangguan semasa pembunuhan itu yang memaksa Jack meninggalkannya.

Catherine Eddowes

Mangsa keempat ialah Catherine Eddowes yang berumur 46 tahun dan bekerja sebagai pelaсur. Mayatnya ditemui berhampiran dengan Mitre Square, di London City, hanya tiga jam selepas penemuan mayat Elizabeth Stride.

Catherine telah dijerat di lehernya dan tubuhnya telah dihiris dari bawah leher hingga ke pangkal paha. Perutnya dikoyak, dan rahim serta buah pinggangnya telah dikeluarkan dan dihiris-hiris. Wajahnya dicacah dan kelopak matanya serta hidungnya telah dipotong. Telinganya hampir putus.

Polis percaya Jack sengaja merosakkan wajah mangsa supaya sukar untuk dikenal pasti. Menurut keterangan seorang saksi, Joseph Lawende, dia melalui kawasan tempat mayat Catherine ditemui sebelum itu dan melihat mangsa bersama seorang lelaki yang agak mirip dengan Elizabeth Long.

Daripada pembunuhan Catherine ini, polis percaya bahawa "Dear Boss Letter" yang dikirim oleh pembunuh telah berkaitan dengan kes ini kerana terdapat bahagian dalam surat yang serupa dengan cara kematian Catherine.

Selepas penemuan mayat Catherine, pada pukul 2.55 pagi, sehelai apron ditemui di jalan masuk perumahan Goulston Street, Whitechapel, berhampiran dengan lokasi penemuan mayat tersebut. Terdapat tulisan di dinding bersebelahan dengan apron tersebut yang berbunyi "The Juwes are the men will not be blamed for nothhing" yang dikenali juga sebagai Goulston Street Graffito.

Tulisan tersebut mungkin memberi petunjuk bahawa pembunuhan itu dilakukan oleh orang Yahudi, tetapi pihak polis mempertimbangkan tiga kemungkinan.

Mungkin pembunuh yang menulis tulisan itu sendiri, atau pembunuh hanya meninggalkan apron di situ dan kemudian ditemui oleh orang lain yang menulis tulisan itu.

Kemungkinan yang ketiga ialah tulisan itu tidak mempunyai kaitan langsung dengan Jack The Ripper.

Seorang anggota polis yang bernama Charles Warren, bimbang bahawa tulisan itu akan mencetuskan isu perkauman dan mungkin menyebabkan pemberontakan di kalangan penduduk London. Oleh itu, beliau mengarahkan agar tulisan tersebut dihapuskan sebelum subuh agar tidak dilihat oleh orang lain.

Keesokannya, Central News Agency menerima sekeping poskad yang diberi nama 'Saucy Jacky Postcard', di mana tulisannya serupa dengan surat sebelumnya dan memberitahu tarikh pembunuhan seterusnya pada 30 September 1888.

Ramai orang percaya bahawa poskad itu telah dihantar sebelum pembunuhan berlaku, tetapi pihak polis memeriksa cap poskad dan mendapati bahawa ia dihantar pada hari selepas pembunuhan, pada masa ketika media sedang memberitakan kes pembunuhan ini.

Kemudian, pada 16 Oktober 1888, surat ketiga yang dipercayai datang dari Jack, yang dikenali sebagai 'From Hell Letter', muncul.

Tulisan dalam surat ini berbeza daripada surat dan kad pos sebelumnya, tanpa tandatangan Jack kecuali kata-kata "from HELL" di akhir. Surat ini dilampirkan dengan sebuah kotak di mana ia mengandungi separuh buah pinggang manusia!

Surat itu menyatakan bahawa buah pinggang Catherine Eddowes di dalam kotak tersebut, di mana separuh lagi telah digoreng dan dimakan!

Ketika itu, ada dua spekulasi daripada orang ramai, ada yang mengatakan bahawa ini benar-benar pinggang Catherine dan ada juga yang mengatakan bahawa ini hanya bergurau kasar!

Menurut Dr. Thomas Openshaw, seorang Kurator Patologi di Hospital London, telah memeriksa buah pinggang tersebut dan mengesahkan bahawa ia adalah buah pinggang manusia. Walau bagaimanapun, beliau tidak dapat mengesahkan bahawa buah pinggang itu milik Catherine kerana beliau tidak dapat mengesan sebarang maklumat biologi daripada buah pinggang tersebut.

Selepas itu, Dr. Thomas menerima surat yang ditandatangani oleh Jack the Ripper, tetapi surat tersebut telah dikatakan palsu.

Kemudian, pihak polis menerbitkan 'Dear Boss Letter' dan 'Saucy Jacky Postcard' di surat khabar, meminta bantuan orang ramai untuk mencari siapa yang menulis surat-surat tersebut.

Pada 7 Oktober 1888, George R. Sims memberitahu pihak polis bahawa sebenarnya ada wartawan yang menulis surat dan poskad tersebut - hanya untuk meningkatkan rating syarikat mereka. Pihak polis kemudian melakukan penyiasatan dan mengesahkan bahawa wartawan yang terlibat ialah Tom Bullen.

Mary Jane Kelly

Mangsa kelima dan terakhir dalam kes pembunuhan Jack the Ripper, iaitu Mary Jane Kelly. Dia berusia 25 tahun dan merupakan seorang pelaсur. Mayatnya ditemui di atas katil dalam bilik sewa yang dihuninya di Nombor 13, Miller's Court, Off Dorsett Street, Spitafields pada pukul 10.45 pagi, pada hari Jumaat 9 November 1888.

Keadaan mangsa terakhir ini menyebabkan trauma di kalangan orang ramai. Mukanya hancur teruk sehingga sukar dikenal pasti. Bahagian dadanya terbelah hingga ke perut. Kulitnya turut disiat dan semua organ dalaman telah dikeluarkan dari badannya.

Pembunuhan Kelly merupakan salah satu kes paling kejam di antara kesemua mangsa yang ditemui.

Pelbagai organ seperti usus perut, buah pinggang dan organ lain telah dikeluarkan dan diletakkan di sekeliling mayatnya, kecuali hati yang tidak ditemui.

Polis berpendapat bahawa Jack the Ripper cuba membakar bukti-bukti kejahatannya, kerana mereka dapat melihat kesan abu dan pembakaran yang baru lagi di dalam rumah Kelly.

Terdapat Mangsa Lain

Sebenarnya, terdapat beberapa mangsa lagi yang dikaitkan dengan Jack. Mangsa-mangsa tersebut termasuklah Ada Wilson, Annie Farmer, Annie Milwood, Frances Coles dan Alice Mckenzie.

Walau bagaimanapun, tidak ada bukti yang kuat untuk mengaitkan mereka dengan Jack. Banyak penyiasat percaya bahawa kaedah pembunuhan mangsa-mangsa ini sedikit berbeza dengan mangsa Jack sebelum ini.

Polis percaya bahawa suspek mungkin adalah seseorang yang tinggal atau bekerja di kawasan itu. Ada juga yang berpendapat bahawa mungkin pembunuh ini orang yang berada dalam golongan atasan.

Pengakuan Jeff Mudgett

Pengakuan jeff mudgett tentang jack the ripper

Baru-baru ini, dunia dikejutkan dengan pengakuan seorang lelaki bernama Jeff Mudgett bahawa moyangnya, Dr Henry Howard Holmes atau Herman Webster Mudgett, adalah Jack The Ripper yang terkenal di London pada tahun 1888.

Sementara itu, Dr. Henry Howard Holmes ialah seorang pembunuh bersiri yang terkenal di Amerika Syarikat pada tahun 1891-1894 yang telah membunuh seramai 27 orang! Dia akhirnya ditangkap dan dijatuhi hukuman gantung pada tahun 1896 di Philadelphia County Prison.

Jeff Mudgett mengakui bahawa moyangnya, Dr. Henry Howard Holmes atau Herman Webster Mudgett, adalah Jack The Ripper berdasarkan pada dua buah buku diari yang diwarisi oleh keluarganya. Beliau juga membuat teori bahawa Holmes melakukan pembunuhan-pembunuhan tersebut untuk mengambil organ-organ manusia bagi membuat serum panjang umur!

Menurut catatan dalam diari tersebut, Jeff membuat teori bahawa pembunuhan-pembunuhan tersebut bukan semata-mata untuk tujuan keganasan, tetapi untuk mengambil organ-organ manusia bagi tujuan tertentu.

Selain itu, Jeff juga menyatakan bahawa orang yang dihukum gantung pada tahun 1896 bukanlah Dr. Henry Howard Holmes, tetapi seorang yang telah ditipu dan dijadikan sebagai kambing hitam.

Bukti yang menyokong teori Jeff Mudgett

Berdasarkan penelitian dan kajian yang dilakukan, ada beberapa bukti yang menyokong teori Jeff Mudgett. Di antaranya adalah persamaan antara cara Holmes melakukan pembunuhan dan cara Jack The Ripper melakukan pembunuhan.

Terdapat juga beberapa keterangan di dalam buku diari yang diwarisi oleh Jeff yang memberikan gambaran tentang hubungan antara Holmes dan Jack The Ripper. Bukti-bukti ini memberikan gambaran yang kuat bahawa Holmes sebenarnya adalah Jack The Ripper.

Kesimpulannya, pengakuan Jeff Mudgett bahawa moyangnya adalah Jack The Ripper memang mengejutkan dunia. Namun, masih terdapat perdebatan dan kejanggalan tentang kebenaran teori-teori yang dibangkitkannya. Oleh itu, masih banyak kajian dan penelitian yang perlu dilakukan bagi memastikan kesahihan teori-teori ini.
Admin

Telah mula menulis sejak 2011 tapi terbantut ditengah jalan. Kini kembali menulis lagi untuk berkongsi maklumat menarik dan terkini dalam dunia blogging, tips, infosihat, informasi menarik dan bermacam lagi. Stay Tuned!

*

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama