Apa itu Vegan dan Vegatarian?

Apa itu vegan dan vegatarian

Diet berasaskan tumbuhan semakin popular pada hari ini, dengan ramai orang sedang beralih ke gaya hidup yang lebih sihat dan mengurangkan pengambilan produk makanan dari haiwan.

Namun, terdapat beberapa istilah yang sering kali keliru digunakan, termasuk "vegan" dan "vegetarian".

Meskipun kedua-dua diet ini berasaskan tumbuhan, tetapi terdapat perbezaan yang ketara antara mereka. Oleh itu, artikel ini akan memberikan penjelasan yang tepat mengenai perbezaan di antara kedua-dua diet berasaskan tumbuhan ini.

Apa itu Vegan?

Vegan adalah satu gaya hidup yang memilih untuk tidak menggunakan atau mengambil apa-apa produk haiwan dalam kehidupan mereka.

Ini termasuklah dalam pemakanan, pakaian, dan produk kecantikan. Secara ringkas, veganisme menghormati hak-hak haiwan dengan mengelakkan penggunaan atau pengambilan mereka dalam apa jua bentuk.

Dalam pemakanan vegan, mereka mengambil kandungan nutrisi dari sumber tumbuhan dan sayur-sayuran. Mereka menghindari pengambilan produk haiwan seperti daging, ikan, telur, susu, dan produk yang terbuat daripada lemak haiwan.

Apa itu Vegatarian?

Seperti yang disebutkan di atas, vegetarian merujuk kepada individu yang memilih untuk tidak memakan daging haiwan. Ia juga termasuk mengelak pengambilan produk haiwan seperti telur, susu, dan produk tenusu lain.

Bagi sesetengah orang, keputusan untuk menjadi vegetarian berkaitan dengan kebimbangan terhadap kesejahteraan haiwan dan persekitaran. Namun, bagi yang lain, ia mungkin dipengaruhi oleh faktor kesihatan dan diet.

Vegan dan Vegetarian: Apa Bezanya?

Kadang-kadang, orang kerap keliru antara vegan dan vegetarian. Walaupun keduanya mempunyai kesamaan dalam mengelakkan pengambilan produk haiwan dalam pemakanan mereka, sebenarnya terdapat perbezaan antara mereka.

Orang vegetarian masih dibenarkan untuk mengambil telur atau produk tenusu, sementara orang vegan harus menghindari semua produk haiwan sepenuhnya!

Selain itu, Vegan adalah satu gaya hidup yang melibatkan pemakanan dan juga pemilihan produk serta pakaian yang tidak melibatkan penggunaan produk haiwan.

Sebelum kita membincangkan mengenai keputusan untuk memilih gaya hidup vegetarian, mari kita kenali jenis-jenis vegetarian yang ada.

  1.  Lacto-vegetarian: Lacto-vegetarian memakan produk tenusu seperti susu, yogurt, dan keju, tetapi tidak memakan daging haiwan atau telur.
  2. Ovo-vegetarian: Ovo-vegetarian memakan telur, tetapi tidak memakan daging haiwan atau produk tenusu seperti susu, keju, dan yogurt.
  3. Lacto-ovo-vegetarian: Lacto-ovo-vegetarian memakan kedua-dua produk tenusu dan telur, tetapi tidak memakan daging haiwan.
  4. Vegan: Vegan tidak memakan daging haiwan, produk tenusu, telur, dan juga segala produk haiwan lain seperti madu, gelatin, dan lain-lain.

Mengapa Banyak Orang Memilih Hidup Vegetarian?

Sebenarnya terdapat banyak sebab mengapa seseorang mahu menjadi vegetarian. Salah satu sebab utama adalah kebimbangan terhadap kesejahteraan haiwan.

Ramai vegetarian merasa tidak selesa dengan cara haiwan dipelihara dan disembelih untuk dijadikan makanan.

Selain itu, ada juga yang menjadi vegetarian kerana kebimbangan terhadap kesihatan dan diet. Kebanyakan daging haiwan mengandungi banyak lemak dan kolesterol yang tinggi.

Dalam jangka masa panjang, ia boleh meningkatkan risiko penyakit seperti kencing manis, tekanan darah tinggi, penyakit jantung, dan beberapa jenis kanser.

Mengapa Telur dan Produk Tenusu Dilarang dalam Diet Vegetarian?

Anda mungkin tertanya-tanya mengapa telur dan produk tenusu dilarang dalam diet vegetarian.

Sekiranya vegetarian tidak mahu memakan daging haiwan kerana kebimbangan terhadap kesejahteraan haiwan, mengapa mereka tidak membenarkan produk tenusu dan telur yang diperoleh dari haiwan?

Satu-satunya alasan yang boleh dijelaskan adalah bahawa haiwan-haiwan ini masih harus dijaga dan disembelih bagi tujuan makanan.

Telur adalah produk yang dihasilkan oleh ayam dan susu diperoleh dari lembu, kambing atau haiwan lain.

Walaupun haiwan-haiwan ini tidak dibunuh untuk dijadikan makanan, mereka masih perlu dijaga, dipelihara dan diambil hasil daripada mereka untuk memenuhi permintaan pengguna.

Selain itu, ada juga vegetarian yang tidak membenarkan penggunaan produk haiwan sama sekali, termasuk telur dan produk tenusu, kerana mereka mempunyai kebimbangan terhadap kebajikan haiwan.

Sebagai contoh, kebanyakan ayam peternakan hidup dalam keadaan yang sangat tidak selesa, di mana mereka diletakkan dalam ruang yang sempit dan gelap tanpa ruang yang mencukupi untuk bergerak.

Sementara itu, lembu dan kambing sering diberikan hormon pertumbuhan dan antibiotik, yang dapat membahayakan kesihatan manusia jika dikonsumsi dalam jumlah yang tinggi.

Oleh itu, bagi vegetarian yang memilih untuk mengekalkan prinsip kebajikan haiwan, telur dan produk tenusu tidak digunakan dalam diet mereka.

Kelebihan dan Kekurangan Diet Vegetarian

Sama seperti diet lain, diet vegetarian mempunyai kelebihan dan kekurangan. Di antara kelebihan-kelebihannya termasuklah:

1. Mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular
Kebanyakan daging haiwan mengandungi banyak lemak tepu yang boleh meningkatkan tahap kolesterol dan risiko penyakit kardiovaskular.

Dengan memilih untuk menjadi vegetarian, tahap kolesterol dan risiko penyakit ini dapat dikurangkan.

2. Menyediakan lebih banyak serat dan nutrien
Sayur-sayuran, buah-buahan, kacang-kacangan, dan bijirin adalah sumber nutrien dan serat yang lebih baik daripada daging haiwan.

Dalam diet vegetarian, anda cenderung makan lebih banyak makanan yang sihat dan mempunyai nilai nutrien yang tinggi.

Kekurangan didalam Diet Vegatarian

1. Kekurangan protein dan zat besi
Kebanyakan sumber protein dan zat besi terdapat dalam daging haiwan dan ikan. Sebagai vegetarian, anda perlu memastikan bahawa anda memperoleh protein dan zat besi yang mencukupi dari sumber lain seperti kacang-kacangan, bijirin, dan sayur-sayuran hijau.

2. Kekurangan vitamin B12
Vitamin B12 kebanyakannya terdapat dalam produk haiwan. Sebagai vegetarian, anda perlu mempertimbangkan untuk mengambil suplemen vitamin B12 atau memasukkan makanan yang diperkaya dengan vitamin B12 dalam diet anda.

Kesimpulan

Bagi mereka yang mengamalkan pemakanan vegetarian, tidak sesuai untuk mengambil makanan yang pernah hidup. Sementara itu, orang vegan pula perlu mengelakkan makanan yang melibatkan haiwan, sama ada hidup mahupun mati.

Kebanyakan orang percaya bahawa memilih untuk menjadi vegetarian atau vegan boleh memberikan pelbagai manfaat kepada kesihatan tubuh.

Ini disebabkan pemakanan berasaskan sayuran dapat mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, diabetes, arteri tersumbat dan osteoporosis.

Namun, perlu diingatkan bahawa pemakanan yang seimbang dan berkhasiat perlu dipastikan untuk menjaga kesihatan tubuh.

Sebelum memilih untuk menjadi vegetarian atau vegan, pastikan untuk mempelajari kesannya dengan lebih lanjut.

Kesihatan adalah keutamaan, oleh itu tubuh perlu dijaga dengan betul agar dapat menjalani kehidupan dengan lebih baik.
Admin

Telah mula menulis sejak 2011 tapi terbantut ditengah jalan. Kini kembali menulis lagi untuk berkongsi maklumat menarik dan terkini dalam dunia blogging, tips, infosihat, informasi menarik dan bermacam lagi. Stay Tuned!

*

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama