Sistem Haji: Sejarah dan Perubahan

Sistem haji: sejarah dan perubahan

Sejarah membuktikan bahwa ibadah haji sudah ada di negara kita sejak abad ke-15. Menurut Mohd. Saleh bin Haji Awang, dalam buku 'Haji di Semenanjung Malaysia : Sejarah dan Perkembangannya', Sultan Alauddin Riayat Shah dari Kesultanan Melaka merupakan orang Melayu pertama yang melakukan ibadah haji, memerintah dari tahun 1477 hingga 1488.

"Hikayat Hang Tuah" turut menyebutkan bahawa Hang Tuah pernah menunaikan ibadah haji di Mekah sepanjang perjalanannya menuju ke Rom.

Sejarah dan Perubahan


Sejarah dan perubahan sistem haji

Bagaimanapun, kisah memodenkan sistem haji di negara kita bermula pada tahun 1923, ketika kerajaan Inggeris melantik Haji Abdul Majid bin Zainuddin untuk menubuhkan badan yang akan mengendalikan urusan jemaah haji.

Peningkatan ekonomi masyarakat pada masa itu membantu lebih ramai orang Melayu mampu memenuhi ibadah haji, tetapi pengalaman mereka berbeza dengan apa yang dihadapi oleh jemaah sekarang.

Sejak abad ke-15, jemaah haji dari Tanah Melayu menggunakan pengangkutan kapal untuk ke Mekah.

Kapal digunakan untuk mengangkut jemaah haji

Teknologi yang sedia ada pada masa itu membezakan pengalaman perjalanan mereka - jemaah abad ke-15 menggunakan kapal layar, sementara jemaah sebelum merdeka menikmati perjalanan dengan kapal stim.

Namun, peningkatan teknologi dan kemudahan pengangkutan sejak itu telah mempengaruhi cara jemaah haji melakukan ibadah mereka.

Pada hari ini, jemaah haji dapat melakukan perjalanan dengan lebih cepat dan selesa daripada sebelum ini, membuatkan pengalaman ibadah haji menjadi lebih terasa indah dan tidak dilupakan.

Tempat berlabuh kapal


Tempat berlabuh kapal untuk menunaikan haji

Jemaah haji berkumpul di pelabuhan seperti Temasik (Singapura) atau Masjid Melayu di Lebuh Acheh, Pulau Pinang.

Di sana mereka harus menunggu kapal mereka sambil mengisi waktu dengan mempelajari tentang ibadah haji, termasuk cara memakai ihram.

Perjalanan haji yang memakan waktu setahun lebih dengan kapal yang sesak dan tidak nyaman seringkali mengakibatkan jemaah sakit bahkan ada yang meninggal.

Tempat berlabuh kapal untuk menunaikan haji-2

Pada tahun 1936, Pejabat Hal Ehwal Haji melantik syarikat Blue Funnel Line untuk mengangkut jemaah haji. Banyak jemaah harus menggadaikan harta benda mereka, bahkan tanah dan haiwan ternak, untuk membiayai perjalanan haji yang mahal hingga 1970-an.

Setelah menyelesaikan ibadah haji, beberapa jemaah memilih untuk tinggal di Mekah, dan ada juga yang meninggal saat pulang dan harus dikuburkan di laut.

Pada tahun 1950, kapal yang lebih cepat mulai digunakan, mempercepat perjalanan haji dari berbulan-bulan menjadi 2 minggu. Setelah penggunaan kapal terbang pada 1977, perjalanan haji menjadi lebih mudah dan cepat, hanya dalam beberapa jam saja.

Kesimpulan


Sistem haji: sejarah dan perubahan-2

Dengan terbentuknya Lembaga Tabung Haji pada tahun 1969, urusan haji menjadi lebih efisien dan ekonomi orang Melayu menjadi lebih baik.

Kemampuan masyarakat untuk menabung untuk haji melalui Tabung Haji membuat mereka tidak perlu lagi menggadaikan harta benda untuk membiayai perjalanan.

Beberapa puluh tahun yang lalu, jemaah haji harus menempuh perjalanan panjang dan membayar biaya yang mahal, tetapi sekarang dengan kemajuan teknologi dan ekonomi, perjalanan haji menjadi lebih mudah dan terjangkau bagi masyarakat.
Admin

Telah mula menulis sejak 2011 tapi terbantut ditengah jalan. Kini kembali menulis lagi untuk berkongsi maklumat menarik dan terkini dalam dunia blogging, tips, infosihat, informasi menarik dan bermacam lagi. Stay Tuned!

*

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama