7 Wasiat Raja-Raja Melayu: Sejarah dan Kepentingannya

7 wasiat raja-raja melayu: sejarah dan kepentingannya

Tujuh Wasiat Raja-Raja Melayu adalah wasiat yang diberikan oleh sembilan raja Melayu sebelum Hari Kemerdekaan. Tujuh Wasiat ini diberikan untuk memastikan bahwa hak dan keistimewaan orang asal tidak diambil mudah oleh siapa pun. Wasiat ini menjelaskan tentang pentingnya menghormati, melestarikan, dan memperkuat hak dan keistimewaan orang asal.

Generasi zaman sekarang sering kali salah paham mengenai peranan Sultan dan Raja-Raja Melayu dalam sistem pemerintahan negara. Terdapat tanggapan negatif yang dikemukakan oleh pihak-pihak tertentu atas dasar kepentingan peribadi mereka. Namun, legasi Sultan dan Raja bukan sekadar "rubber stamp" seperti yang didakwa. Maka, marilah kita bersama mengkaji peranan sebenar Raja-Raja Melayu melalui 7 wasiat Raja-Raja Melayu.

Sejarah Wasiat 7 Wasiat Raja-Raja Melayu


Sejarah wasiat 7 wasiat raja-raja melayu

Wasiat 7 wasiat Raja-Raja Melayu ditandatangani pada 31 Ogos 1957 dengan persetujuan kesemua Raja-Raja Melayu yang terlibat. Ini merupakan dokumen penting yang menerangkan ideologi yang perlu dipegang oleh setiap rakyat Malaysia.

Isi Kandungan Wasiat 7 Wasiat Raja-Raja Melayu dimulakan dengan:

"Kami, wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara, yang jika diamalkan dengan teguh dan bersatu padu, akan memastikan kesejahteraan dan kemakmuran abadi."

Apa sahaja isi kandungan wasiat tersebut?


Wasiat ini memuatkan 7 wasiat utama yang menjadi asas dalam membentuk identiti dan watak negara Malaysia. Wasiat-wasiat tersebut adalah seperti berikut:

1. Nama Negara Kita


Nama negara kita malaysia

"Negara kita diberi nama Persekutuan Tanah Melayu dan sekarang dikenali sebagai Malaysia. Kita menghormati dan menjunjung tinggi bumi dan langit yang kita cintai."

Persekutuan Tanah Melayu atau lebih dikenali sekarang dengan nama Malaysia, adalah nama yang diberikan dan dipanggil untuk bumi yang kita pijak dan langit yang kita junjung.

2. Nisbah Tanah Simpanan Melayu


Nisbah tanah simpanan melayu

"Negara memastikan bahawa 50% tanah di negara ini adalah Tanah Simpanan Melayu, kecuali gunung, tasik, dan hutan simpanan yang dilindungi. Bahagian yang lain boleh dibahagikan dengan kaum lain."

Untuk kita dan anak cucu kita, Tanah Simpanan Melayu dinyatakan dan disimpan selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, sehingga nisbah 50 peratus. Sisa tanah ini boleh diambil bersama-sama oleh kaum lain.

3. Pembentukan Rejimen Askar Melayu


Pembentukan rejimen askar melayu

"Pasukan tentera ditubuhkan untuk melindungi rakyat dan negara dari sebarang ancaman."

Untuk menjaga dan melindungi anak cucu kita serta harta hak milik kita, Rejimen Askar Melayu dibentuk untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara.

4. Hak Kerajaan dan Raja-Raja Melayu Terpelihara


Hak kerajaan dan raja-raja melayu terpelihara

"Kerajaan dan kedaulatan Raja-Raja Melayu dipastikan akan terus berlangsung dan memerintah negara."

Kerajaan dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu dikekalkan dan dijamin untuk memerintah negara ini.

5. Islam Agama Rasmi Malaysia


Islam agama rasmi malaysia

"Islam diterima sebagai Agama Persekutuan bagi negara."

Islam dinyatakan sebagai Agama Persekutuan.

6. Bahasa Melayu Bahasa Rasmi Malaysia


Bahasa melayu bahasa rasmi malaysia

"Bahasa kebangsaan yang kami tetapkan ialah Bahasa Melayu."

Bahasa Melayu ditetapkan sebagai bahasa kebangsaan.

7. Hak dan Keistimewaan Orang Melayu & Bumiputera


Hak dan keistimewaan orang melayu & bumiputera

"Hak dan keistimewaan Orang Melayu dan Bumiputera dijamin untuk terus dilindungi dan diteruskan."

Amanah dan tanggungjawab diberikan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi kedudukan Istimewa Orang Melayu dan Kepentingan Sah Kaum-Kaum Lain, termasuk kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak.

Kesimpulan


Kesetiaan kepada raja dan negara

Peranan Sultan dan Raja dalam sistem pemerintahan negara tersangatlah besar tidak sekadar sebagai "rubber stamp" seperti yang didakwa. Melalui wasiat 7 wasiat Raja-Raja Melayu, peranan Raja-Raja Melayu sebenarnya merangkumi ideologi penting yang perlu dipegang oleh setiap rakyat Malaysia.

Penting untuk memahami 7 Wasiat Raja-Raja Melayu: Sejarah dan Kepentingannya dan menjunjung tinggi tradisi yang telah diteruskan untuk menjamin keharmonian dan pembangunan negara. Teruskan sifat muhibbah dan sayangi Malaysia, tanpa mengira agama dan bangsa.
Admin

Telah mula menulis sejak 2011 tapi terbantut ditengah jalan. Kini kembali menulis lagi untuk berkongsi maklumat menarik dan terkini dalam dunia blogging, tips, infosihat, informasi menarik dan bermacam lagi. Stay Tuned!

*

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama