Kurus Cepat dengan Kayuhan Basikal!

Kurus cepat dengan kayuhan basikal

Menyaksikan orang mengayuh basikal membuatkan kita merasa gembira, bukan? Kita dapat berbasikal bersama-sama dengan rakan-rakan, pergi jauh dan melawat tempat-tempat menarik sambil melakukan senaman.

Oleh itu, mulailah mencari basikal yang sesuai dengan bajet anda.

Selepas membuat beberapa survey, anda memutuskan untuk membeli satu basikal. Sekiranya anda telah membeli basikal, mengapa tidak memanfaatkannya untuk mengurangkan berat badan?

Anda pasti berasa lebih berbaloi membeli basikal apabila dapat melakukan senaman dan bersama rakan-rakan sambil menurunkan berat badan.

Oleh kerana itu, anda mungkin bertanya-tanya, bagaimana hendak menurunkan berat badan dengan berbasikal?

Adakah hanya dengan mengayuh basikal atau terdapat cara-cara lain yang perlu anda ketahui untuk mendapatkan hasil yang lebih cepat?

Dalam artikel ini, penulis akan memberikan beberapa tip yang boleh anda gunakan untuk menurunkan berat badan dengan berbasikal.

Tips #1: Periksa Semula Pemakanan

Tips pertama yang sangat penting adalah perlu bagi anda untuk memeriksa semula pemakanan anda.

Walaupun kita mahu membincangkan tentang senaman, sama ada di gym atau melakukan kardio, apa pun tujuan kita, kita perlu memeriksa semula pemakanan kita. Ini adalah faktor yang sangat penting!

Jadi, dalam topik kali ini, kita ingin membincangkan tentang bagaimana untuk menurunkan berat badan.

Apabila kita ingin menurunkan berat badan, kalori yang kita ambil perlu berada dalam defisit.

Ini adalah faktor utama untuk menurunkan berat badan, tidak kira jika kita ingin menurunkan berat di bahagian paha, perut atau lengan, kita perlu memastikan bahawa pemakanan kita berada dalam defisit kalori.

Jika anda tidak tahu apa itu defisit kalori, anda boleh merujuk semula ke artikel sebelum ini dan membacanya.

Tips #2: Kelajuan Purata yang Santai

Untuk tip kedua, penulis ingin membincangkan mengenai kelajuan purata ataupun average speed dalam berbasikal.

Untuk permulaan, terutamanya bagi rakan-rakan yang baru mula berbasikal, anda boleh memulakan dengan kelajuan yang RENDAH atau SEDERHANA. Tidak perlu terlalu LAJU dan tidak perlu terlalu cepat.

Memang benar, semakin laju anda berbasikal, semakin banyak kalori yang dapat dibakar. Mengikut pemahaman kita, semakin banyak kalori yang dibakar, semakin cepatlah kita boleh kurus, bukan?

Namun, apabila kita bercakap sebagai seorang pemula atau baru mula, tubuh kita memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan aktiviti berbasikal.

Sebagai penulis, saya tidak hanya bercakap tentang membakar kalori, menjaga pemakanan, dan sebagainya.

Saya juga suka membincangkan mengenai konsisten dan kekal berterusan kerana jika anda terlalu laju sepanjang masa, sukar untuk anda mengekalkannya dan anda akan cepat merasa kepenatan dan keletihan.

Ini adalah perkara yang ingin kita elakkan. Kerana perjalanan untuk kurus ini bukanlah aktiviti yang dilakukan hanya dalam masa yang singkat, anda perlu mempertahankannya dalam jangka masa yang lama agar tubuh anda dapat menunjukkan hasil yang diinginkan.

Jika setiap kali anda berbasikal dengan laju sepanjang masa, anda akan cepat merasa penat, keletihan dan akhirnya akan menyerah.

Oleh itu, pastikan kelajuan anda santai sahaja, tidak perlu terlalu mengikut atau terlalu mengejar kerana anda baru sahaja memulakan perjalanan ini.

Tips #3: Cycling Interval Training

Untuk tips ketiga, anda boleh mencuba Interval Training sebagai cabaran baru untuk meningkatkan prestasi berbasikal anda.

Apakah itu Interval Training?

Interval Training adalah latihan yang sangat sesuai untuk mereka yang suka mencabar diri atau ingin mengukur tahap keupayaan berbasikal mereka.

Anda boleh menetapkan masa dan kelajuan yang ingin dicapai semasa latihan ini.

Sebagai contoh, anda boleh menetapkan masa 60 saat untuk kelajuan perlahan dan 30 saat untuk kelajuan tinggi.

Dalam tempoh 60 saat, anda boleh berbasikal secara santai dan, kemudian anda boleh meningkatkan kelajuan selama 30 saat sebelum kembali ke kelajuan perlahan selama 60 saat.

Latihan seperti ini sangat bagus untuk meningkatkan prestasi anda tanpa perlu terlalu mengeluarkan tenaga kerana latihan ini melibatkan 'timing' dan kelajuan yang berbeza-beza.

Walau bagaimanapun, pastikan anda lakukan latihan ini di kawasan yang selamat dan peka terhadap persekitaran sekitar.

Tips #4: Rehat dan Pemulihan Selepas Berbasikal

Tips keempat adalah rehat dan pemulihan selepas berbasikal. Aspek ini sering kali diabaikan oleh ramai orang. Sebenarnya, rehat dan pemulihan adalah sama pentingnya dengan senaman itu sendiri.

Walaupun kita bercakap tentang berbasikal atau sebarang senaman kardio yang lain, ramai orang beranggapan bahawa kita tidak menggunakan otot kita sepenuhnya. Tetapi, otot kita masih bekerja dan kita akan merasakan kesakitan.

Oleh itu, kita perlukan rehat untuk membolehkan otot kita pulih dan mempersiapkan diri untuk sesi seterusnya.

Waktu rehat dan pemulihan yang mencukupi juga membantu mengelakkan daripada terasa burnout, berlebihan dalam latihan dan memberi kesan negatif pada sesi senaman seterusnya.

Jika sesi seterusnya tidak memuaskan, kita akan berasa tertekan dan mungkin berputus asa.

Jika rehat dan pemulihan tidak mencukupi, prestasi kita pasti akan menurun dan kita akan merasa tidak selesa serta sukar untuk memperbaiki prestasi fizikal kita.

Jika anda merasa rutin senaman anda semakin sukar atau terpaksa, anda perlu memeriksa semula jadual pemulihan anda, sama ada ia mencukupi atau tidak.

Anda perlu mengubah jadual dan rutin anda dengan memastikan bahawa anda memberi masa yang mencukupi untuk badan anda berehat supaya ia tidak menganggu pencapaian anda dalam perjalanan kurus anda.

Tips #5: Senaman selain Berbasikal

Tips yang ke-5 adalah anda boleh memberi tumpuan kepada senaman selain berbasikal. Apa yang penulis maksudkan dengan senaman selain daripada berbasikal, anda boleh menumpukan perhatian kepada Resistance Training.

Seperti yang kita sedia maklum, berbasikal adalah satu senaman yang tergolong dalam kategori kardio.

Untuk memaksimumkan hasil, anda boleh menambah Resistance Training ke dalam rutin harian anda.

Ini kerana apabila anda memasukkan Resistance Training ke dalam rutin harian anda, anda akan mendapat manfaat seperti;

Akan membantu anda membakar lebih banyak kalori disebabkan otot anda akan bertambah dan apabila badan anda membakar lebih banyak kalori, hasilnya akan kelihatan lebih cepat.

Semasa berbasikal, sendi seperti pergelangan kaki, lutut dan pinggul memerlukan gerakan yang banyak.

Jadi, apabila anda melakukan Resistance Training, otot pada bahagian-bahagian yang penulis sebutkan tadi akan menyokong sendi anda lebih banyak dan tentunya prestasi berbasikal anda akan meningkat apabila anda membina otot pada bahagian kaki anda.

Tidak ada masalah jika anda bukan seorang yang pergi ke gym, anda masih boleh melakukan senaman ini dengan menggunakan sepasang dumbell ataupun hanya mengandalkan berat badan anda. Tidak perlu menggunakan sebarang alatan.
Admin

Telah mula menulis sejak 2011 tapi terbantut ditengah jalan. Kini kembali menulis lagi untuk berkongsi maklumat menarik dan terkini dalam dunia blogging, tips, infosihat, informasi menarik dan bermacam lagi. Stay Tuned!

*

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama