Pulau Menyeramkan di Malaysia: 5 Lokasi Paling Seram

Pulau menyeramkan di malaysia: 5 lokasi paling seram

Pulau bukan sahaja penuh dengan keindahan, apa yang menjadikan pulau-pulau ini lebih istimewa adalah kisah-kisah misteri di sebaliknya. Terdapat beberapa pulau di Malaysia yang menyimpan pelbagai sejarah silam yang tidak boleh dilupakan.

Adakah anda cukup berani untuk meneroka pulau misteri dan menyeramkan di Malaysia ini? Terdapat 5 pulau paling misteri di Malaysia yang anda tidak sangka!

5. Pulau Langkawi


Pulau langkawi

Pulau Langkawi terkenal dengan keindahan alam semula jadi dan legenda purba. Ia merupakan sebuah daerah di Kedah, Malaysia yang telah menjadi zon bebas cukai sejak 1987.

Langkawi terdiri daripada 99 pulau, dengan Pulau Langkawi yang terbesar. Ia juga diiktiraf sebagai Geopark oleh UNESCO kerana warisan geologinya.

Selain legenda Mahsuri yang terkenal, terdapat sebuah tempat 'keras' di Langkawi yang dikenali sebagai rumah Miss Mary. Menurut cerita, semasa pendudukan Jepun, Miss Mary dan suaminya, John telah dibunuh oleh tentera Jepun. Semasa mayat Miss Mary ditemui, kepalanya tidak pernah ditemui.

Pulau langkawi - rumah miss mary

Seorang YouTuber bernama Solo Ambush berkongsi video langsung dari tapak rumah Miss Mary, yang terletak di dalam hutan, salakan anjing terus menerus dan mengganggu siaran langsung tersebut.

Selain itu, ada juga kisah yang dikongsikan oleh peminat bernama Nurul Ain di chanel 'Joe Si Penglipur Lara'. Ain pernah bekerja di sebuah hotel berhampiran Dataran Helang di Langkawi pada tahun 2002. Apabila dia ditugaskan untuk membersihkan bilik tingkat empat yang dikatakan 'berhantu', dia terkejut melihat apa yang kelihatan seperti pocong (hantu pocong) di atas katil. Bagaimanapun, dia mengumpulkan keberanian dan mengangkat cadar untuk mengetahui bahawa ia hanya bantal yang sengaja diletakkan untuk menakutkan penjaga bilik.

Ain terus mengemas bilik dan semasa membersihkan bilik air, dia ternampak susuk tubuh pocong yang sama terbaring di dalam tab mandi. Selepas berasa keliru dan mengesyaki bahawa rakan sekerjanya mempermainkannya, dia memeriksa tab sekali lagi, Ain terkejut kerana mendapati sosok hantu pocong itu telah tiada! Oleh itu, mungkin apa yang dilihatnya sememangnya makhluk halus!?

4. Pulau Pangkor


Pulau pangkor

Pulau Pangkor, sebuah pulau di negeri Perak, terletak di dalam perairan Selat Melaka, seluas lebih 2200 hektar dengan kira-kira 25,000 penduduk. Perak merupakan negeri pengeluar bijih timah yang terkenal di Semenanjung Tanah Melayu dan Pulau Pangkor pernah menjadi lokasi perlombongan bijih timah dan pos perdagangan pada tahun 1670.

Pulau ini mempunyai banyak mercu tanda bersejarah seperti seni bina Belanda dan inskripsi pada batu. Antara pusat peranginan yang terdapat di sini ialah Teluk Dalam yang terkenal, terkenal dengan suasana yang menyeramkan.

Filem ular adaptasi dari anaconda

Menariknya, Teluk Dalam digunakan sebagai lokasi filem untuk filem thriller 'Ular' lakonan Lisa Surihani, Izzue Islam, dan lain-lain pada tahun 2011. Tempat peranginan itu pernah menjadi destinasi popular di pulau itu, tetapi telah ditinggalkan sejak lebih sedekad. Dalam filem 'Ular', penonton boleh merasai suasana resort sebelum ia ditutup.

Seorang kakitangan disitu juga mendakwa mengalami pengalaman yang menyeramkan - mereka menerima panggilan daripada bilik 404 meminta sabun. Apabila mereka tiba dan mengetuk pintu, tiada sesiapa di dalam dan mereka terpaksa menggunakan kunci ganti untuk masuk.

Mereka mendakwa mendapati lantai basah dan rambut panjang berselerak, walaupun bilik itu tidak berpenghuni menurut penyelia. Disebabkan aduan gangguan yang kerap, bilik itu akhirnya ditutup dan dibiarkan tanpa disentuh sehingga penutupan resort.

Selain itu, resort itu dikatakan mempunyai kelab malam bawah tanah di mana kakitangan dilaporkan dihantui oleh makhluk yang menari bersama mereka!

3. Pulau tioman


Pulau tioman

Pulau Tioman terletak di Rompin, Pahang dan merupakan destinasi percutian yang terkenal. Ia pernah disenaraikan sebagai pulau ke-10 tercantik di dunia. Tioman, yang terletak di tengah Laut China Selatan, merupakan pilihan utama bagi penggemar skuba kerana perairannya yang jernih dan ekosistem marin yang pelbagai.

Pulau tioman dari laut seperti seekor naga

Bentuk pulau itu menyerupai naga dengan sepasang tanduk jika dilihat dari laut. Menurut legenda tempatan, Tioman berasal dari sepasang naga yang melanggar pantang larang, menyebabkan mereka berubah menjadi pulau.

Nikitin aleksis hilang di pulau tioman

Terdapat beberapa kes kehilangan pelancong asing di Pulau Tioman, termasuk pengembara Finland berusia 20 tahun bernama Nikitin Aleksis. Dia hilang selepas pergi ke air terjun Kampung Asas seorang diri, dan operasi mencari dan menyelamat tidak membuahkan petunjuk baru. Keberadaannya masih tidak diketahui sehingga sekarang.

Pada Mei 2014, seorang pelancong British bernama Gareth David Huntley, seorang sukarelawan di pusat perlindungan penyu, dilaporkan hilang selepas pergi bersendirian ke air terjun Lubuk Teja pada tengah hari. Sembilan hari kemudian, mayatnya ditemui di kolam berhampiran chaletnya di Kampung Juara.

Pembunuhan stephanie foray di pulau tioman

Terdapat juga kes pembunuhan kejam seorang pelancong Perancis bernama Stephanie Foray pada 2011 yang mengejutkan Malaysia dan mendapat liputan meluas. Dia tiba di Pulau Tioman pada 10 Mei 2011, untuk bercuti, tetapi percutiannya bertukar menjadi tragedi yang mengerikan.

Asni omar pembunuh stephanie foray di pulau tioman

Melalui siasatan polis dan kerjasama dengan penduduk kampung, suspek, penduduk pulau bernama Asni Omar, telah ditahan. Dia membawa polis ke sebuah gua di mana beberapa set tulang manusia yang dibalut dengan plastik ditemui tertimbus dalam lubang sedalam 3 meter.

Pemeriksaan bedah siasat mendapati kecederaan di kepala dan tulang, dan mangsa telah meninggal dunia kira-kira tiga bulan sebelum ditemui. Suspek mengaku membunuh mangsa menggunakan cangkul. Asni Omar akhirnya dijatuhi hukuman mati pada 9 Julai 2014.

2. Pulau besar Melaka


Pulau besar melaka

Pada sekitar tahun 1400 Masihi, pulau besar ini telah didiami oleh orang laut sebelum penubuhan Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka. Sejak diterokai, pulau ini menjadi pusat bekalan air bersih kepada kapal pedagang yang melalui Selat Melaka. Dakwaan ini disahkan dengan wujudnya perigi-perigi lama yang terletak hanya beberapa meter dari kawasan pantai.

Oleh kerana pulau besar sudah terkenal sebagai pusat bekalan air bersih di kalangan pedagang, maka ia telah menarik minat pendakwah Islam disini untuk memperkenal dan mengembangkan ajaran Islam. Hal ini berkait rapat dengan adanya makam beberapa wali Allah, antaranya ialah makam Sultan Al-Arifin yang dipercayai keturunan ke-18 Rasulullah S.a.w.

Di Pulau ini juga terdapat kawasan-kawasan misteri yang masih belum terjawab rahsia di sebaliknya seperti pokok disula, istana bunian, tasik bunian, batu belah, batu tengkorak, gua Yunus dan pelbagai tinggalan misteri yang lain.

1. Pulau Bidong


Pulau bidong

Terletak di Setiu, Terengganu, Pulau Bidong dibuka secara rasmi pada 8 Ogos 1978 sebagai tempat perlindungan mereka yang melarikan diri daripada kemelut politik dan peperangan di Vietnam. Lebih 250,000 pelarian mencari perlindungan di pulau itu sebelum ia ditutup pada 30 November 1991.

Pulau bidong sebagai kem pelarian vietnam 1978

Pelarian ini akhirnya ditempatkan semula di negara ketiga seperti Amerika Syarikat, Canada, Australia, dan Perancis, di bawah pengurusan Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR). Hari ini, masih ada yang datang ke pulau itu untuk menziarahi pusara saudara mereka.

Menurut nelayan dan penduduk tempatan yang pernah bekerja sebagai anggota rela di Pulau Bidong, mereka disini akan sering mendengar suara memanggil-manggil sedangkan tiada orang disekeliling. Selepas penutupannya, kejadian aneh terus berlaku kepada pengunjung. Ada yang kehilangan arah selepas meneroka pulau itu, manakala yang lain mendakwa melihat seorang wanita bongkok menggunakan tongkat berjalan di sebuah rumah lama di pulau itu.

Bidong the boat people

Sejarah pulau itu malah telah diadaptasi ke dalam filem berjudul "BIDONG THE BOAT 2018," yang mengisahkan tentang pelarian Vietnam yang melarikan diri ke Pulau Bidong pada awal 1970-an.

Pengarah filem itu, Yusof Kelana mendedahkan beberapa lokasi penggambaran dipercayai berhantu dan kru sering mengalami gangguan mistik. Malah, dia berkongsi bahawa empat kru nya telah melarikan diri dengan peralatan dan van penggambaran kerana gangguan mistik ini, dan mereka terpaksa mengupah seorang ustaz untuk menghilangkan gangguan tersebut.

Kesimpulan


Kontroversi filem pulau akhirnya dipulau

Malaysia ialah sebuah negara yang penuh dengan tempat-tempat menarik dan juga menyeramkan, daripada keindahan Pulau Langkawi yang mengagumkan sehinggalah ke tempat pelarian Vietnam di Pulau Bidong.

Terdapat sesuatu untuk semua orang temui, sama ada anda sedang mencari pengembaraan atau pengembara yang ingin tahu yang tidak sabar-sabar untuk mempelajari misteri masa lalu!
Admin

Telah mula menulis sejak 2011 tapi terbantut ditengah jalan. Kini kembali menulis lagi untuk berkongsi maklumat menarik dan terkini dalam dunia blogging, tips, infosihat, informasi menarik dan bermacam lagi. Stay Tuned!

*

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama