Panduan Lengkap Memohon Lesen Memandu di Malaysia

Panduan lengkap memohon lesen memandu di malaysia

Lesen memandu adalah sebuah dokumen yang diperlukan bagi seseorang untuk memandu kenderaan di Malaysia. Lesen memandu diperlukan sebagai bukti bahawa seseorang itu telah lulus ujian memandu yang diperlukan dan memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Lesen memandu juga digunakan sebagai bukti bahawa seseorang itu memiliki kemahiran dan kecekapan yang diperlukan untuk memandu kenderaan dengan selamat.

Tujuan dari artikel ini adalah untuk memberikan panduan kepada pembaca mengenai proses memohon lesen memandu di Malaysia, termasuk syarat-syarat yang diperlukan, proses pendaftaran, ujian teori dan praktikal, dan pemantauan lesen memandu.


Syarat-Syarat Lesen Memandu


Syarat-syarat lesen memandu

Untuk memohon lesen memandu di Malaysia, seseorang harus berumur sekurang-kurangnya 17 tahun. Namun, untuk memohon lesen memandu kelas B2 (motosikal), seseorang harus berumur sekurang-kurangnya 16 tahun dengan syarat memperoleh kebenaran dari ibu bapa atau penjaga.

Kursus memandu
Seseorang yang ingin memohon lesen memandu harus mengikuti kursus memandu yang diiktiraf oleh JPJ sebelum mengambil ujian teori dan praktikal.

Ujian teori dan praktikal
Seseorang yang ingin memohon lesen memandu harus lulus ujian teori dan praktikal yang diadakan oleh JPJ. Ujian ini akan menguji pengetahuan dan kecekapan seseorang dalam memandu kenderaan dengan selamat.

Proses Memohon Lesen Memandu


Proses memohon lesen memandu

Pendaftaran di Jabatan Pengangkutan Jalan
Seseorang yang ingin memohon lesen memandu harus mendaftar di JPJ dengan mengisi borang permohonan dan menyediakan dokumen-dokumen yang diperlukan seperti salinan MyKad, salinan sijil kursus memandu, dan salinan slip bayaran yuran.

Penyediaan dokumen yang diperlukan
Seseorang yang ingin memohon lesen memandu harus menyediakan dokumen-dokumen yang diperlukan seperti salinan MyKad, salinan sijil kursus memandu, dan salinan slip bayaran yuran. Jika seseorang tidak memiliki lesen memandu sebelum ini, dia juga harus menyediakan salinan sijil kelahiran atau dokumen lain yang diperlukan oleh JPJ.

Pembayaran yuran
Seseorang yang ingin memohon lesen memandu harus membayar yuran yang ditetapkan oleh JPJ untuk proses permohonan lesen memandu. Yuran ini mungkin termasuk yuran pendaftaran, yuran ujian, dan yuran untuk lesen memandu itu sendiri.

Ujian Teori dan Praktikal


Ujian teori dan praktikal

Persediaan untuk ujian
Sebelum mengambil ujian teori dan praktikal, seseorang harus memastikan bahawa dia telah mempelajari buku panduan JPJ dan mengikuti kursus memandu yang diiktiraf oleh JPJ. Seseorang juga harus memastikan bahawa dia memahami peraturan-peraturan lalu lintas yang berlaku di Malaysia.

Prosedur ujian
Ujian teori dan praktikal akan diadakan di pusat ujian yang ditetapkan oleh JPJ. Ujian teori akan menguji pengetahuan seseorang mengenai peraturan lalu lintas dan teori memandu, manakala ujian praktikal akan menguji kecekapan seseorang dalam memandu kenderaan dengan selamat.

Kecekapan dalam memandu
Seseorang yang ingin memohon lesen memandu harus menunjukkan bahawa dia memiliki kecekapan dalam memandu kenderaan dengan selamat sebelum dia dapat lulus ujian teori dan praktikal.

Pemantauan Lesen Memandu


Pemantauan lesen memandu

Tempoh sah laku lesen
Lesen memandu di Malaysia mempunyai tempoh sah laku yang berbeza-beza. Lesen memandu kelas D dan E akan tamat tempoh setelah 3 tahun, manakala lesen memandu kelas B2 (motosikal) akan tamat tempoh setelah 5 tahun.

Pemantauan jumlah kesalahan
JPJ akan memantau jumlah kesalahan yang dibuat oleh pemegang lesen memandu. Jika seseorang membuat terlalu banyak kesalahan, lesen memandunya mungkin akan ditarik balik.

Pemantauan kecekapan memandu
JPJ juga akan memantau kecekapan seseorang dalam memandu kenderaan dengan selamat. Seseorang yang dikesan memandu dengan tidak selamat atau membuat kesalahan yang serius mungkin akan dihukum atau lesen memandunya mungkin akan ditarik balik.

Kesimpulan


Lesen memandu diperlukan bagi seseorang yang ingin memandu kenderaan di Malaysia. Proses memohon lesen memandu termasuk persyaratan yang harus dipenuhi, proses pendaftaran, ujian teori dan praktikal, dan pemantauan lesen memandu.

JPJ boleh menambah jumlah pusat ujian dan menambah bilangan pegawai untuk mempercepatkan proses permohonan lesen memandu dan mengurangkan masa menunggu.

Sebagai tambahan, jangan lupa untuk sentiasa mengikuti perkembangan peraturan-peraturan lalu lintas di Malaysia dan sentiasa memandu dengan selamat. Jangan juga lupa untuk mengekalkan lesen memandu yang sah dengan mengekalkan tempoh sah laku dan menghindari dari melakukan kesalahan yang boleh menyebabkan lesen anda ditarik balik.

Semoga artikel ini dapat membantu pembaca dalam memahami proses memohon lesen memandu di Malaysia. Ingatlah selalu untuk memandu dengan selamat dan patuh pada peraturan-peraturan lalu lintas yang berlaku.

Itu sahaja untuk artikel ini. Sesuai dengan tajuk, kami telah menjelaskan secara terperinci mengenai cara memohon lesen memandu di Malaysia, termasuk persyaratan yang diperlukan, proses pendaftaran, ujian teori dan praktikal, serta pemantauan lesen memandu.

Rujukan: Buku panduan JPJ, Peraturan-peraturan Lalu Lintas Malaysia, Pusat Ujian JPJ
Admin

Telah mula menulis sejak 2011 tapi terbantut ditengah jalan. Kini kembali menulis lagi untuk berkongsi maklumat menarik dan terkini dalam dunia blogging, tips, infosihat, informasi menarik dan bermacam lagi. Stay Tuned!

*

Catat Ulasan (0)
Terbaru Lebih lama